Anders Krab-Johansen, ansv. chefredaktør

Derfor skal du turde at droppe sociale medier

BLOGS ledelse, sociale medier, formidling Ulrik Heilmann
18. feb. 2016 Kl. 16:19

Mange virksomheder underholder deres målgruppe på de sociale medier med profiler, der mildest talt overlader meget til fantasien. Nogle gange er der ingen aktivitet, andre gange virker virksomhedens ageren mere som en pligt end som et oprigtigt ønske om at møde interessenterne i øjenhøjde. 

Det er udtryk for, hvad der kan ske, når frygten for at gå glip af nye kunder eller nye relationer resulterer i en halvhjertet tilstedeværelse på de sociale medier, der forøger distance til målgruppen i stedet for at mindske den. I den perfekte verden er man over det hele, men virkeligheden er, at det kræver betydelige ressourcer at få tilstedeværelsen på de sociale medier til at fungere og give mening.

Brugerne bliver i disse dage bombarderet med indhold og budskaber af varierende kvalitet – det såkaldtecontent shock- og det stiller store krav til din digitale strategi, hvis du vil trænge igennem med det, der er din dagsorden. Derfor er det vigtigt, at man på ledelsesniveau tør udvælge og prioritere de sociale medier, der er vigtigst i forhold til at indfri de mål, virksomheden har opstillet for at opnå succes på de sociale medier.  

Udvælgelsen kan blandt andet foregå ved at identificere sit vigtigste publikum og finde ud af, hvordan og hvor man som virksomhed kan række ud til disse mennesker. Et andet vigtigt værktøj er at opstille klart definerede ambitioner, så dem, der er ansvarlige for at drive væksten, ikke er i tvivl om, hvor I skal hen.

Når de strategiske mål er fastsat, er det i høj grad ledelsens ansvar at gå forrest ved at sørge for, at man har de rigtige kolleger på holdet, og at disse bliver motiveret til at eksekvere opgaven. For eksempel ved at kollegerne selv engagerer sig i virksomhedens tilstedeværelse på de sociale medier ud fra devisen om, at det er meget svært at overbevise andre, hvis ikke engang dine nærmeste tror på strategien. Det gælder selvfølgelig også for ledelsen, at det er alfa omega, at alle om bord inderligt tror på målene og vigtigheden af at nå dem.

Hos Bolius har vi for år tilbage besluttet os for først og fremmest at satse på Facebook og i mindre grad Twitter, fordi det var og er de sociale medier, der giver os de bedste muligheder for at understøtte vores ambition om at øge boligejernes livskvalitet.

Fokus har aldrig været på mængden af venner eller likes, men på kvaliteten af de samtaler, vi fører med vores følgere om alt fra separatkloakering til indretningsopgaver og inspirerende billedserier fra hus og have.

Det har krævet meget tid, mange ressourcer og endnu flere fravalg at bygge og vedligeholde en virtuel stamme, som vores kernesegment har lyst til at være en del af, men i dag sidder vi tilbage med data, der bekræfter, at vi har gjort det ordentligt, fordi vi tog os tiden til det.

Facebook er nu vores tredjestørste trafikkilde, og vores tilstedeværelse forsyner os med et veritabelt tagselvbord fyldt med nye ideer og indspark, ligesom vi dagligt modtager uvurderlig ris og ros af vores kerneprodukter fra vores loyale brugere.

Og det er først nu, et par år senere, at vi er blevet klar til at satse på nye græsgange som Pinterest og senest Instagram, hvor vi vil forsøge at skabe et følge af vidende, engagerede boligejere og en ny succes lig den, vi har oplevet på Facebook og Twitter.

Profil

π