Thomas Bernt Henriksen, debatredaktør

Opskriften på en bestseller

BLOGS Bestseller Mette de Fine Licht
15. feb. 2016 Kl. 9:47

Findes der en opskrift på en bestseller? Og hvornår ved du, at du har skrevet en bestseller?



Mange tror, at en bog først er en bestseller, når den har solgt 10.000 eksemplarer eller mere, men i Danmark kalder vi faktisk ofte bøger for bestsellere, når de ”bare” har solgt 3.000 eksemplarer. At nå dertil er dog sværere, end de fleste forestiller sig.



Uanset om du vil skrive en banebrydende fagbog, en hæsblæsende krimi, selvudvikling eller en biografi (måske din egen?), kommer du allerbedst fra start ved at træffe nogle afgørende beslutninger om din bog inden, du begynder at skrive.



Hvad skal bogen handle om? Prøv at skrive maksimum en halv A4-side om din bog, som om du skulle skrive dens bagsidetekst. Det vil give dig overblik over din historie, og du vil hele tiden vide, hvad det mest væsentlige er. Du kan også ringe til en ven og fortælle ham om din bogide. Hvis du skal bruge mere end tre minutter på at forklare, hvad din bog handler om, så er din ide ikke skarp nok til at blive skrevet endnu, og du må tilbage til tegnebrættet.



Hvad skal din bog hedde? Ved tidligt at have en arbejdstitel på plads sikrer du, at det hele tiden er den samme bog, du skriver på. Når man først er i flow på tasterne, kan ideerne nemlig godt komme væltende, og så gælder det om at prioritere benhårdt på vegne af sine læsere, så det ikke bliver en slingrende historie, men en bog med sammenhæng fra start til slut.



Hvem skal læse din bog? ”Alle, der elsker bøger, skal da læse min bog!” Sådan svarer mange forfatterspirer, når jeg spørger ind til deres læsere. Det er godt at være ambitiøs, og det kan være meget svært at definere en romans primære målgruppe, men hvis du pønser på en fag- eller selvudviklingsbog, eller ønsker at skrive om noget selvoplevet, bør du gå mere detaljeret til værks i forhold til målgruppen. Er din bog for eksempel mest til børn, unge eller gamle? Primært for kvinder eller mænd? Kræver bogen, at læseren på forhånd har kendskab til eller interesse for et særligt emne, et bestemt erhverv eller et specifikt sted? Ved at tænke på din primære målgruppe fra begyndelsen af bogprojektet, kan du skrive mere direkte til din målgruppe og ramme læseren bedre – både i forhold til sprog og indhold. Derudover betyder det også en hel del, når du kommer til markedsføringen. (Det vender jeg tilbage til i et kommende blogindlæg).



Hvis du skriver en fagbog, hvad er så hovedbudskaberne i din bog? Er du selv eksperten, eller skal du interviewe andre eksperter? Og bør du bruge cases? Tænk over, hvordan du bedst kan vise dine pointer – med teori, erfaring, fakta og/eller eksempler fra virkeligheden – enten din eller andres?



Hvis du skriver skønlitteratur, hvem er så bogens hoved- og bipersoner? Kender du dine karakterer så godt, at du kan skrive om alle deres små særheder – om onklen, der altid går med røde sokker, eller om forbryderen, der elsker filmen ”Titanic”? Har du husket at nuancere hver person – også bipersonerne – så ingen bliver karikerede eller klicheprægede? Læserne elsker et overraskende og broget persongalleri, men keder sig, hvis personerne bliver forudsigelige.



Hvorfor vil du skrive bogen? Vil du være fagekspert? Vil du bruge bogen som springbræt til rådgivning og foredrag? Ønsker du at give din erfaring videre? Vil du gerne hjælpe nogen, som står i samme situation som dig? Eller drømmer du om at underholde med et brag af en historie? Vær bevidst om, for hvis skyld du skriver, så du ikke kommer til at skrive en bog, der er vigtig for dig, men ligegyldig for læserne. Overvej for eksempel, hvorfor du vil skrive en bog og ikke et debatindlæg eller en kronik. Hvad er det for en oplevelse, læserne vil få i din bog, som en artikel ikke vil kunne give?



Hvordan ser bogmarkedet ud? Ingen ønsker at udgive en bog, der allerede findes, så undersøg markedet og vær bevidst om, hvordan din bog adskiller sig fra de bøger, der allerede står på hylderne hos boghandlerne.


Bestsellergarantier findes desværre ikke, for rigtig meget handler også om timing. Det er for eksempel sjovere at skrive (og udgive) den første bog om Stein Bagger-skandalen end bog nummer syv. (Med mindre du er ekstremt bevidst om, hvad der adskiller din bog fra dem, der allerede findes). Men med de her overvejelser, er du godt begyndt på din bogsucces.



God skrivelyst.


Profil

π