Søg
Bliv kunde

Skrivekløe og 6 stjerner

BLOGS Bogmarkedet Mette de Fine Licht
8. feb. 2016 Kl. 14:10

”Det ligner en epidemi”, skrev Berlingske i sidste uge. ”Danskerne har skrivekløe, og forfatterskoler myldrer frem.” Danmark har taget hul på et forrygende bogår, hvor flere og flere udlever deres forfatterdrømme. Men bare fordi det er blevet lettere at udgive bøger, betyder det ikke, at det er blevet lettere atskriveen god bog.

På et tidspunkt så jeg en anmeldelse, hvor en kendt forfatter kun fik én stjerne. Der stod blandt andet, at forfatteren skrev som en brækket arm. ”Har hendes forlag ingen redaktører?” blev der spurgt. Og for nylig var en anden kendt forfatter fra et større forlag i spalterne med sin nye bog, der tilsyneladende var så fyldt med klicheer, at anmelderen undrede sig over, om forfatteren mon nogen sinde havde gået en tur på Nørrebro, hvor en stor del af historien udspiller sig, og hørt, hvordan folk taler dér? Dialogernes troværdighed var åbenbart helt i bund.

Der udkommer desværre stadig bøger, som bærer præg af, at forfatteren ikke har gjort sig umage og ikke har villet investere hverken den tid eller de penge, der skal til for at give læseren en kvalitetsoplevelse, og de hårde anmelderord minder om en del af dem, man kan læse, hvis en selvudgiver er så heldig at blive anmeldt i et stort dagblad. Med ord om, at deres bøger er en pine at læse både hvad angår sproget, plottet, karaktererne, replikkerne og de sceniske beskrivelser, er mange blevet slået tilbage til start fra boghylderne og har været tvunget til at genoverveje forfatterdrømmen.

Jeg tror på, at det at skrive godt er et håndværk, og at succesen derudover handler om at arbejde benhårdt med redigering, mediestrategi og ideer til at give sin bog et langt liv. Det kræver tålmodighed og masser af timer at skrive gode bøger – både ude i virkeligheden og foran skærmen. Jeg har skrevet bøger, der har taget mig år at komme igennem. Og jeg har også prøvet at skrive en bog på to uger. Det kunne jeg kun, fordi jeg forinden havde lavet al research, og fordi jeg isolerede mig i et hus på Sydfyn, mens jeg skrev.

Nogle drømmer om at blive den næste Jussi Adler Olsen. Andre ønsker at skrive en fagbog og indtage foredragsscenerne. Men alle bogsucceser handler ikke om salgstal. Nogle bøger bliver for eksempel udgivet for at hjælpe en helt specifik målgruppe. Sådan en bog har jeg selv engang skrevet. Viljepigen – for ung til kræft var min tredje bog ud af ti og udkom for godt fem år siden med det formål at hjælpe (andre) teenagere med kræft. En målgruppe, som gudskelov er så lille, at mange undrede sig over, hvorfor jeg overhovedet ville give mig i kast med et omfattende bogprojekt, når salgspotentialet var så begrænset. Men jeg har selv prøvet at føle mig alene med kemodroppet, og dengang savnede jeg inderligt en bog at spejle mig i. Da mit hår igen var groet ud, besluttede jeg mig for at skrive den bog, jeg selv havde manglet. Dét er en god motivation for at komme i gang på tasterne! Og det er da også sådan, de fleste bogideer opstår; forfatteren ser et hul i bogmarkedet og iler til tasterne. Måske har du selv prøvet at få en god bogidé på den måde?

Alle gode bøger har en berettigelse – også smalle titler. Men alle bøger bør give læseren den bedst mulige læseoplevelse uanset hvilken genre, man skriver. I den kommende tid vil jeg her på bloggen give gode råd til, hvordan du løbende kan hente stjerner hjem til en drømmeanmeldelse af din eventuelt kommende bog.

God fornøjelse og god skrivelyst mod de seks stjerner.


 

Læs også



Profil