Lisbet Røge Jensen

Bevar gnisten i forholdet til din virksomhed

BLOGS medejerskab, passion, DNA Jesper Boelskifte
3. feb. 2016 Kl. 9:39

Jeg elsker at åbne nye restauranter. Ikke fordi det er et tegn på, at vi driver en sund forretning, men fordi det giver mig mulighed for at komme ud på gulvet igen sammen med mine medarbejdere. Det minder mig om, hvorfor jeg forelskede mig i restaurantionsbranchen, hvor jeg ville skabe mit eget. Og så giver det mig energien til at fortsætte mod nye, spændende eventyr.

Som chef synes jeg, det er vigtigt at være tæt på det øjeblik, hvor ens forretning skal stå sin prøve. Nemlig i mødet med kunderne. Hvis jeg ikke havde mulighed for at komme på gulvet, tror jeg, jeg ville miste forbindelsen til vores DNA, og den kærlighed jeg har til min branche. Ja, i dag er jeg forretningsmand og chef for 600 medarbejdere, men det er på gulvet, at jeg får begejstringen til at forsætte.

Men det er ikke kun for min egen skyld, at jeg er blandt gæsterne. Siden vi første gang slog dørene op på Bredgade i 2009, har medejerskab været en vigtig del af vores strategi. Om du nyder en bøf på MASH i London eller Aarhus, er de andre chefer og ledere også at finde på gulvet.

Lige siden den første bøf blev serveret, har vi gjort det til et kardinalpunkt, at alle tager ejerskab. Når alle gør det, er det min erfaring, at vejen til succes bliver nemmere. Og når tjenerne i London ser den administrerende direktør rydde et bord af, forstår de, at alle løfter i samlet flok på MASH.

Jeg skal ikke definere opskriften på den perfekte leder, men jeg tror, det er vigtigt, at vi alle husker vores første år i den branche, vi i dag er leder i. Det var her glæden og lysten til at skabe noget spirrede – og det er her vi finder den gnist og begejstring, der holder liv i passionen for vores metier og forretning. Det smitter af på medarbejderne, så de tager ejerskab med over i det næste eventyr.

Profil

Jesper Boelskifte

Jesper Boelskifte

Direktør, stifter af Copenhagen Concepts (gruppen bag MASH, Umami og Le Sommelier)

Jesper blogger om servicefaget og drift og ledelse i restaurationsbranchen. Jesper er en virksomhedsleder, der er meget tæt på gulvet, og det er også et af argumenterne for hele tiden at være på forkant og forstå kunderne.

Jesper har mere end 25 års erfaring fra restaurationsbranchen og var en af de første til at kombinere design og gastronomi i Danmark. Han har med stor succes overført MASH-konceptet til bl.a. det engelske marked.
π