Søg
Bliv kunde

Sådan kunne Airbnb og deleøkonomi afhjælpe flygtningekrisen

BLOGS Deleøkonomi, Platform Thinking, Flygtningkrise Steffen Hedebrandt
7. jan. 2016 Kl. 11:10

Mit land er ved at gå af lave. Vi var engang en bastion for fornuft og fremsyn. I dag ledes og skæmmes vi af en regering, som ikke engang dem, som har stemt på dem vil kendes ved (jf. seneste meningsmålinger). Der handles kortsigtet, fremmedfjendsk (ja, direkte umenneskeligt i nogle tilfælde) og vi dropper alle de fremsynede ideer, vi engang var så berømmede for. Det gør mig ked af det. Jeg kan hverken genkende mig selv i det eller dem jeg kender i de handlinger, som vores folkevalgte ligger Danmarks navn bag.

Nå, lede til side. Flygtningekrisen berører os alle. Direkte, indirekte, menneskeligt. Det fik mig til at tænke. Hvordan kan vi afhjælpe den her enorme udfordring?

Kogt ned (når de mest vitale humanitære behov er dækket), så står vi her med to udfordringer: Flygtningene har behov for husly og arbejde.

I mit (indrømmet) farvede verdenssyn kunne jeg ikke undlade at overveje, hvad der ville ske, hvis regeringen tog den deleøkonomiske værktøjskasse frem og lod sig inspirere herfra.

Platform Thinking

En bekendt af mig, Sangeet Paul Chourdary, er en verdens førende tænkere indenfor Platform Thinking. Altså i forståelsen af, hvad er det, der gør at platforme som Airbnb, Uber, Upwork og alle de andre formår at løse den “hønen og ægget” udfordring, der ligger indlejret i at løse udbuds- og efterspørgselsudfordringer ved hjælp af teknologi.

Det er altså markeder der allerede eksisterer i dag, men som gøres transparente og effektive ved hjælp af en teknologistruktur. Eksempelvis er lejligheder altid blevet lejet ud på kryds og tværs, men Airbnb’s deleøkonomiske platform har revolutioneret måden hvorpå det gøres.

Sangeet har udviklet nedenstående model. Indrømmet, ved første øjekast giver den os ikke mange svar. Men dykker vi ned i den, forklarer den både hvordan den ville kunne afhjælpe nogle af flygtningekrisens udfordring, samt hvordan Airbnb, UBER osv. bygger deres platforme.

Skærmbillede 2016-01-06 kl. 17.57.32.png

OBS: Du kan lære mere om Platform Thinking gennem dette MIT foredrag.

Sangeet’s model kan trækkes ned over snart sagt enhver branche eller industri med henblik på at etablere en platform, hvor udbyder og efterspørger kan dele.

Tror du mig ikke, så beskriv din virksomhed og branche i kommentarsporet og jeg skal deleøkonomisere den.

Deleøkonomi og flygtningekrisen

I tilfældet flygtningekrisen, så mangler der (åbenbart) husly, når de til landet ankomne flygtninge skal huses. Det må der gøre siden nogen flygtninge skal bo i telte om vinteren i Danmark.

Forestil dig, at den danske stat gik til den her udfordring og tænkte fuldstændig "2016" uden at lade sig binde af en “sådan har vi altid gjort” tankegang.

Hvordan kunne de med et deleøkonomisk perspektiv og teknologi undgå at sende alle flygtninge i teltlejre?

Lad os kalde denne statsfinansierede deleøkonomiske platform HousingwithDanes.com.

I Airbnbsprog, så kunne vi bede de flygtninge, der var trætte af teltlejre i frostvejr, om at oprette sig som huslysøgende på den platform regeringen byggede hertil (Consumers jævnfør modellen). Her kunne de beskrive, hvor mange der søger husly. Hvilke sprogkundskaber der er. Hvad de tidligere har arbejdet med. Hvad interesserer de sig for.

Samtidig kunne vi lave en kampagne, der gik ud til danskere med ekstra kapacitet, oprette sig som vært (Producers). Gad vide om, der ikke er nogen som har ekstra plads i deres hjem, på deres arbejdsplads, henne i hallen eller et fjerde sted som de kunne stille til rådighed, mod betaling (Magnet), på HousingwithDanes.com?

Første step i vores deleøkonomiske værktøjskasse vil så være at bygge noget teknologi (Seed), der vil kunne gøre at vært og huslysøgende kan kommunikere og på markedsvilkår blive enige om lejens pris og periodens varighed (Toolbox). Hertil skal måske medregnes det tilskud som flygtningen ville få, for ikke at optage plads i teltlejrene.

Herefter vil der som det første skulle indbygges rating systemer (Matchmaker), således at flygtningene vil kunne gøre det transparent for fremtidige beboere om deres værts faciliteter kan anbefales. Omvendt, skulle der være nogle brådne kar i mellem de huslysøgende, som ikke, så at sige, kan opføre sig ordentligt, så skal værten også have en mulighed for at give beskeden videre til andre værter. Brugeren skal stå for den daglige kuratering. De gode værter og flygtninge på HousingwithDanes.com vil heraf, over tid, blive mere eftertragtede.

Sidst men ikke mindst, så kunne platformsindehaveren (i dette tilfælde den danske stat) overveje en forsikring á la Airbnb’s “Million dollar guarentee”, hvis uheldet skulle være ude.

HousingwithDanes.com vil blive en buffer for den danske stat. Vi vil ikke længere være begrænset til at kunne hjælpe flygtninge afhængigt af teltlejrenes kapacitet. Samtidig vil al det personel, der bruges til at holde teltlejrene igang, kunne minimeres.

I et større perspektiv flyttes en smule af ansvaret for at hjælpe flygtningekrisen over på borgerne, frem for staten. Spændende tanke.

Når nu vi så har fået fikset nogle anstændige boligforhold for flygtningene, så er der ingen grund til at de skal sidde og glo der hele dagen lang. Lad os få de af dem, som kan, i arbejde. De der er vant til at udføre vidensarbejde kunne f.eks. registrere deres kompetencer på Upwork, mens de som er mere vant til at arbejde med håndværk kan tilbyde deres arbejdskraft på Colego.

Hvem ved, måske kan staten måske endda dække udgiften til flygtningens transport på arbejde via et tilskud til at få et lift med GoMore.

Ja, jeg ved det. Det kan man slet ikke i virkeligheden. Og hvad bilder jeg mig dog ind at tænke så fjollet.

Hvorom alting er, så tror jeg, at der er mere både husrum og hjerterum i Danmark end, hvad vores nuværende regering lader omverdenen og, i allerhøjeste grad, de tragedie-ramte mennesker, der i desperation er kommet til vort land, vide.

 

Profil

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt blogger om iværksætteri – især den slags, der handler om digitale løsninger. Han ser de muligheder, andre overser, hver gang en branche vendes på hovedet af nye idéer og teknologier.

Som cand.merc. med iværksættererfaring er Steffen Hedebrandt nu marketingdirektør hos Airtame, der har udviklet en wireless HDMI-løsning til virksomheder. Han er desuden tidligere nordisk direktør hos Upwork.com, verdens største platform for freelancere.