Søg
Bliv kunde

Hvordan giver man plads til nytænkning i faste rammer?

BLOGS Motivation, nytænkning Jesper Boelskifte
30. dec. 2015

Som direktør for en virksomhed, hvis kerne er et strømlinet restaurantkoncept, skal vi være kreative inden for klart optegnede – og nogle vil sige begrænsende – rammer. Samtidig ved en dygtig leder også, at det er plads til udfoldelse og udfordringer, som skaber og udvikler den dygtige medarbejder.

Ledelsesudfordringen går på, hvordan man skaber en forretning med motiverede medarbejdere uden at gå på kompromis med sit klart definerede forretningskoncept. Hvis jeg skal kigge indad her ved indgangen til et nyt år, er det én af mine helt store udfordringer i 2016. Her er fem bud, jeg selv vil forsøge at forfølge:

Giv ansvar videre
Vov pelsen og giv ansvar videre – måske endda lidt mere end din mave har det godt med. At give ansvar videre er et udtryk for tillid, og viser du folk tillid, vil de ofte blomstre – forudsat at de har evner, vilje og engagementet til at løfte ansvaret. Du vil opleve at dine medarbejdere vokser med ansvaret og udfordringerne.

En synlig gulerod
Jeg vil i det nye år gøre mere ud af at synliggøre de udviklingsmuligheder, vores organisation og koncept indeholder for medarbejderne. Guleroden skal være synlig og inden for rækkevidde. Det kan eksempelvis være at huske at fortælle historien internt om medarbejderen, der har arbejdet sig op gennem organisationen fra opvasker til overtjener.

Hvor er der plads?
Det skal være helt tydeligt for medarbejderne hvilke rum til forandringer, udvikling og nye idéer, der er i virksomheden, og hvor og hvornår de kan bruge dem. Det kan man gøre ved at gennemgå sit koncept med netop disse rum for øje og kommunikere dem til medarbejderne i deres hverdag.

Gør dig ekstra umage
Som mellemleder eller leder er det ekstremt vigtigt gøre noget ekstra ud af de rum, der er for medarbejderne, hvor de kan tænke nye løsninger. Det kan fx være igennem en intern konkurrence, hvor en gruppe medarbejdere får indflydelse på noget nyt i organisationen. Det kan være ideer til at styrke kundeoplevelsen yderligere. En vigtig pointe er, at man som leder skal huske at vise hele organisationen, hvem den gode idé kom fra for at skabe stolthed hos medarbejderen og inspiration og motivation til næste initiativ af denne slags hos de øvrige.

Erkend udfordringen
Den eksakte opskrift på kreative og motiverede medarbejdere i et fasttømret koncept, tror jeg ikke findes. Men jeg mener, at det største skridt man i denne proces kan tage som leder er at erkende udfordringen og være ekstremt opmærksom på den, når man ser på den enkelte medarbejders potentiale i virksomheden.

God fornøjelse med at give plads til nytænkning!


 

Læs også



Profil