Vis mennesket bag lederen med sociale medier

BLOGS Ledelse, sociale medier Mikkel Grene
29. dec. 2015

Jeg har før understreget vigtigheden i at være en synlig leder. Skal man inspireres og begejstres af en leder, vil man gerne se en mere personlig side og vide, hvem det er og præcis hvad han eller hun står for.

Men at være virksomhedens professionelle ansigt internt og eksternt er ikke nok – synlighed er også at være i øjenhøjde og bruge de nye muligheder, der ligger lige for. Lad mig give et eksempel.

Da vi lancerede vores seneste interiørkollektion, havde vi forinden gjort et stort arbejde for at skabe opmærksomhed om releasen og engagere vores kunder på Facebook. Her spiller de sociale medier en central del af Søstrene Grenes forretningsstrategi, fordi det giver en meget umiddelbar kontaktflade med vores kunder. Her handler det ikke kun om at sælge, men i lige så høj grad om at skabe loyalitet, interaktion og værdifuldt indhold til forbrugerne.

Men til lanceringen af interiørkollektionen gik vi også skridtet videre og bragte et nyt socialt medie i spil: jeg live-transmitterede igennem video-mediet Periscope fra butikken på Strøget i Aarhus. App’en der blev kendt herhjemme, da Helle Thorning Schmidt brugte den under valgkampen.

Jeg kastede mig for første gang ud i Periscope og havde ikke forberedt mig på, hvad jeg skulle sige, men stod bare der i butikken og var spændt på, hvor mange kunder der ventede udenfor. Jeg fik da heller ikke sagt noget specielt klogt – til gengæld var det meget autentisk og ærligt. Det var Mikkel, der stod dér, råt for usødet, og glædede sig mindst lige så meget som dem, der stod i kø på den anden side af butiksvinduerne.

For at skabe en god relation til sine kunder, medarbejdere og samarbejdspartnere tror jeg, at man som leder er nødt til at give noget af sig selv og lade folk se mennesket bag ved lederen – også selvom man som jantelovsopdraget dansker kan føle, at man iscenesætter sig selv. Det åbner de sociale medier nye døre for. Og tager du nye tendenser inden for sociale medier og formår at bruge dem med omtanke, er der store gevinster at hente – selvom det kan virke grænseoverskridende.

Efterfølgende har jeg fået meget varme tilbagemeldinger fra dem, som kiggede med på Periscope. Det at man sætter sig selv i ”den varme stol” og tager en chance, hvor der er stor risiko for, at man får dummet sig – det giver sympati og skaber en sårbarhed og hudløshed, som giver en unik mulighed for at formidle et budskab og vise hvem du er.

Hvis du ikke allerede er på Periscope og så lanceringen live, kan du gense klippet her: http://youtu.be/ucpA--Ydbls

Tør du selv ”gå live” uden manuskript på Periscope?  

Profil

Mikkel Grene

Mikkel Grene

Adm. direktør hos Søstrene Grene

Mikkel har stærke holdninger til bl.a. detailhandel og værdibaseret ledelse. Han vil bl.a. blogge om forretningsudvikling, iværksætteri, branding, marketing og ledelse.

Mikkel er søn af Inger Grene, som stiftede Søstrene Grene med søsteren Ruth i 1973. Mikkel har arbejdet i Søstrene Grene siden 1995, bl.a. som marketing- og salgsmanager og som adm. direktør siden januar 2012.
π