Tier din organisation den næste Spotify ihjel?

BLOGS Disruption Tim Vang
22. dec. 2015

Forbrugerne er illoyale som aldrig før. Det stiller store krav til danske virksomheder, hvis de skal klare sig i den stadig hårdere konkurrence.

Ok, så langt kan de fleste være med. Men skal virksomhederne så konkret gøre i 2016?

Helt overordnet mener jeg, at et at af de største problemer for dansk erhvervsliv er, at for få danske virksomheder tør!

De tør ikke tænke stort og nyt når strategien lægges. Der bliver talt om nærmarkeder, og der bliver fokuseret på forlængelse og forbedringer af eksisterende produkter og services. Der bliver kigget på konkurrenter i samme industri, som virksomheden ser sig selv indenfor.  Men lad mig her indskyde, at disruption ikke sker fra samme industri, som du selv befinder dig i. Se på Uber, Skype osv.

Vi skal derfor turde satse på nye platforme, teknologier, målgrupper, markeder og forretningsmodeller, hvis vi skal følge med den støt stigende udenlandske konkurrence.

Se bare på Spotify. TDC lancerede TDC Play som en af de første digitale musik streaming-tjenester i verden, men det blev Spotify, der satte sig på det globale marked.

Tænk hvis TDC havde satset helt anderledes offensivt på TDC Play - så havde TDC måske siddet på en global guldkalv.

Ovenstående eksempel får mig til at tænke; Hvor mange andre danske virksomheder er der mon, som sidder med lignende muligheder, men ikke spotter dem? Det er som om, man her i landet skal have kniven for struben, før man tager de nødvendige og ofte radikale beslutninger.

Vi skal turde ansætte folk, som ikke ligner os selv. Og det gælder også på direktionsgangen. Ofte giver det på den korte bane bedre bundlinje at sælge mere af det samme end at forsøge at opfinde noget nyt, så jeg forstår udemærket, hvorfor det er fristende at blive ved den eksisterende plan. Men det går bare ikke i en disruptiv verden.

Flere virksomheder bør hyre folk med entreprenørånd og forståelse for, hvordan man opdyrker nye målgrupper samt anvender teknologi til at kunne skalere med gazellefart. Vi skal naturligvis ikke kamme over og glemme vores eksisterende kerneforretning, da der ligger masser af god forretning her og nu og flere år ud i fremtiden – så jeg tror netop, at ”både-og” er løsningen.

En gang imellem kan det være ret sundt at få set på sin virksomhed med friske øjne. Men så bør man også turde tage konsekvenserne af det, som de øjne ser.

Men det kræver mod og risikovillighed. Har I det?

Jeg kigger nærmere på virksomhedernes organisering i mit næste indlæg, og vil her give et par bud på, hvordan vi kan arbejde med menneskene og kulturen.


 

Læs også



Profil