EM 1992 - Til salg!

Steffen Hedebrandt

Denne blog er genpubliceret i forbindelse med landskampen mellem Danmark og Montenegro tirsdag d. 11. oktober 2016. Bloggen blev oprindeligt publiceret 13. november 2015 - dagen inden EM-kvalifikationskampen mod Sverige.

Så er det tid. Mine damer og herrer. Gør jeres indsatser. Vinder Danmark over Sverige i morgen?

Jeg er vokset op i den generation, hvor Internet Poker og online betting gjorde sit fremtog. Det var starten af 00'erne. Verden blev forbundet af internettet.

Det var noget nyt og spændende. Mange var lige inde og prøve det af. Nogle blev hængende lidt tid på de sider, andre længere og nogen er aldrig stoppet igen. Deres liv er faktisk gået i stå på grund af en meningsløs afhængighed af spil. Ja, de er blevet ludomaner, afhængige af spil.

De fleste fra min generation kender nogen for hvem dette er hændt.

Juni 1992

"Flemming Poulsen overfor Jürgen Kohler. Han er stærk i mand til mand situationerne. Fortsæt Flemming Poulsen. Der kommer John Jensen... JAAAAARHAHAAA JA JA JA JA JØØØJ HUTLIHUT! NEEEEJ NEJ NEJ NEJ John Faxe Jensen Jamen Jamen Jamen. Kongelig dansk jubel!"

De ikoniske ord, spontane udbrud, uforglemmelige minder fra kommentatorerne Preben Elkjær og Flemming Toft sidder for evigt fast i alle danskere, der var gamle nok til at opfatte, hvad der skete den sommerdag i Juni.

Jeg er 9 år gammel. Jeg har aldrig set noget lignende. Danmark har scoret til 1 – 0 mod storfavoritterne Tyskland. Min far står og hopper op og ned i stuen. Han slår i loftet. Fuldstændig i ekstase. Naboen kommer løbende fra den anden side af gaden. De må i Jomfru Ane Gade. Aalborg er på den anden ende. Danmark er på den anden ende. Hvornår min far kom hjem den nat, ved jeg ikke. Jeg var lagt i seng.

Den aften, den nat og de efterfølgende uger var Danmark samlet i fejringer, ikke set siden vores lands befrielse i 1945. Uforglemmelige minder. Spillerne. Legender. Folkehelte. Rollemodeller.

I morgen, lørdag, og tirsdag i næste uge skal vi til det igen. Nationen samles for en stund. Det er os imod Sverige. Det gælder deltagelsen ved EM til sommer. Det skulle være en folkefest, og lad det være det, men jeg vil bede dig overveje en ting, når du tænder for kampen.

Liberaliseringens grimme ansigt

1. Januar 2012 var en skelsættende dato i Danmark. Den dag trådte liberaliseringen af spillelovgivningen i kraft. Ikke mere spillemonopol til Dansk Tipstjeneste. Markedet blev givet frit. Værsgo. Sæt jeres forretninger op.

I April 2012 flyttede jeg til Oslo. 3 år er gået og jeg er nu tilbage i Danmark. Meget vand er løbet under broen. Mange kampe er spillet. Nogle vundet. Andre tabt. Og ikke mindst et mesterskab ekstra til AaB (udtales Åååb). Der er mere fodbold i fjernsynet end nogensinde. Samtlige superliga kampe vises i TV. Ligeså gælder det for den tyske Bundesliga, den engelske Premier League osv. Isoleret set er det virkelig fedt, for mig og alle andre fodboldnørder.

Men... Der er jo som sædvanlig ingen gratis måltider. Gildet skal betales - Og betalt bliver gildet, af bettingfirmaer.

Fodbold udsendelserne er i dag kvalmende marinerede af reklamer for spillefirmaer. Det være sig før, under og efter kampen.

Værterne byder gladelig ind med deres bud: Hvem scorer i dag? Hvad bliver kampens resultat? Hvad er dagens fidus? Under kampen kører grafikken over skærmen: Hvem scorer nu? Kan det hold komme tilbage og vinde kampen? Næste hjørnespark, anyone? Spilfirmaerne udbetaler glædeligt gevinsten til spilleren, inden kampen er fløjtet af, for at give ham/hende en mulighed for at tabe pengene igen i løbet af kampen.

Forrest i kampen for at få flere til at gamble står de folkehelte en hel nation forgudede (og stadig gør) den sommer i 1992. Peter Schmeichel, Brian Laudrup med flere. Mod klækkelige betalinger er de til salg. Ansigt og folkearv har en pris.

De kunne have valgt at bruge deres tid på at hjælpe velgørende organisationer, folk i nød og lignende. Som et positivt eksempel her kan Zlatans engagement med World Food Program for de 805 millioner mennesker, der hver dag lever under sultegrænsen nævnes:

https://www.youtube.com/watch?v=wDJjcL9Ya4c

Hermed ikke sagt, at de ikke må bruge den status de over en lang glorværdig fodboldkarriere har opbygget sig. Det er OK skumme fløden lidt ekstra. De kunne bare godt gøre det med lidt mere klasse. Tag Michael Laudrup som eksempel. Han har tjent ganske fint på at reklamere for Solgryn og PFA Pension, hver sig ganske hæderlige produkter.

Det er ikke i orden med mig, at vores lands største klenodier og rollemodeller bruger deres indflydelse på dårlige ting frem for gode.

Er det for meget at mene, at de bærer et særligt ansvar?

I Brian Laudrups tilfælde koster hans navn og ansigt angiveligt 1 million om året. Mangler han virkelig de penge?

Huset vinder altid

Lad os starte med den eneste endegyldige regel om gambling: Huset vinder altid.

Spilleren rippes for hans hårdt tjente kroner. Vores elskede fodbold i fjernsynet finansieres af blod, sved og tabte penge og lige så skæbner.

At tippe er ikke en sport. Det er gambling. Og med gambling følger konsekvenser.

Derfor satte jeg mig for, at i forbindelse med dette blogpost at gøre mig den umage at Google: Ludomani Danmark.

Herfra fandt jeg ind på Center for Ludomani´s website. På forhånd var min viden om dette felt begrænset. Jeg må sige, at jeg blev overvældet af, hvor omfangsrigt dette problem er i Danmark.

Fakta om Ludomani (Ifølge Center for Ludomani):

  • Ca. 335.000 danskere mellem 18-74 år har i varierende grad problemer med pengespil (Hver 13. Dansker over 18 år)

  • For hver ludoman er der 8-10 mennesker, hvis liv bliver påvirket af det. Totalt er det mellem 2,6 og 3,3 millioner mennesker i Danmark som på en eller anden måde har ludomani inde på livet.

  • Fra 2006 til 2013 steg danskernes spilleforbrug fra 22,9 mia. kr. til 40-50 mia. kr.

  • Fra 2009 til 2013 er der sket en eksplosiv stigning i antallet af henvendelser fra unge på 350 pct.

  • 34 pct. har begået kriminalitet for at skaffe penge til fortsat spil.

  • 43 pct. har haft tanker om at tage sit eget liv. 13 pct. af disse har forsøgt at tage sit liv en eller flere gange.

Går man længere ned af bettingverdenens vej, så finder man også ud af, at dansk fodbold har problemer med matchfixing. Her er tre eksempler. Og læs her hvor langt matchfixerne vil gå for at deres gambling går deres vej. Lad det dog ligge for nu.

Jeg tænker på om Peter Schmeichel og Brian Laudrup kender til disse tal?

For hvis de gør, kan de så sige ja til at medvirke i reklamer, som mere eller mindre direkte forværrer ovenstående problem?

Og omvendt, hvordan skal jeg nogensinde holde af mine helte igen, hvis de er så ligeglade med deres arv, ansvar og Danmark.

Er det urimeligt at kæde ovenstående sammen? Måske.

Jeg ved, at der her er tale om et fænomen, som på samme vis som prostitution, hash, sort arbejde og lignende, altid vil forekomme. Det er ting som eksisterer og vil blive med at gøre det. Jeg vil endda gå så langt, som til at sige at jeg, i en vis grad, har en liberal tilgang til nogle førnævnte af ting. Det må folk nogenlunde selvom.

Men... Det jeg ønsker, at du skal gøre i morgen er at åbne dine øjne. Bemærk hvor stor en rolle betting spiller i forbindelse med sport.

Lad os tale om det her. Hvorfor er der ingen der tager et ansvar og siger fra?

Er det OK? Skal vi give lods på de menneskelige skæbner? Er vi ligeglade med at vores TV er tapetseret i bettingreklamer?

Har vores lands aller største rollemodeller ikke mere ansvar end at rage til sig hvad de kan?

For mig gælder at indflydelse er lig med ansvar. Som Spiderman ville sige det: With great power comes great responsibility.

Kære Peter, Kære Brian, jeres indflydelse er kæmpe stor. Brug den til at fremme gode sager over dårlige.

God kamp, og alt det bedste herfra. Jeg vil selv, som den fodboldfan jeg er, sidde og håbe på at Lord Bendtner klapper to ind imorgen.


 

Se flere blogs



Profil

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt blogger om iværksætteri – især den slags, der handler om digitale løsninger. Han ser de muligheder, andre overser, hver gang en branche vendes på hovedet af nye idéer og teknologier.

Som cand.merc. med iværksættererfaring er Steffen Hedebrandt nu marketingdirektør hos Airtame, der har udviklet en wireless HDMI-løsning til virksomheder. Han er desuden tidligere nordisk direktør hos Upwork.com, verdens største platform for freelancere.