Sådan tager djøf'eren scenen

Annette Franck
BLOGS Af

Det Kgl. Teater lægger i disse dage scene til et drama, der er genkendeligt på mange arbejdspladser. Djøf’ere anviser forandringer, der skaber ballade. Direktør Morten Hesseldahl vurderer, at en Deloitte rapport til 2 mio. kr. er ’spild af penge og til mere skade end gavn.’ (Berlingske 9 okt. 2015).

Uanset fag afviser personale ofte forandringer af deres arbejdsplads, når løsningerne kommer oppefra eller udefra. Især ’djøfiserede’ effektiviseringer, der arriverer som en konsulentrapport fuld af regneark. Garvede socialpædagoger, kreative ingeniører og specialiserede kunstnere har til fælles, at de ikke ser lyset i ’management’ og udfordrer beslutninger truffet af generalister. 

Gode faglige grunde

Fair nok – der er ofte gode grunde, for fagfolk kan jo have afgørende indblik i kompleksitet og forståelse for særlige forudsætninger for at levere organisationens faglige kerneopgave. Som Hesseldahl fra Det Kgl. Teater siger: 

”Det er svært, når nogen udefra, som slet ikke kender til teatret, skal komme med anbefalinger til at spare og effektivisere.” 

Han vil få opbakning fra mange andre sektorer og professioner. Der er en årsag til, at ’djøfisering’ er blevet negativt ladet. 

Hesseldahl afviser ikke opgaven. Teatret spare to procent på den årlige drift i forbindelse med den kommende fire-årsaftale med Kulturministeriet. Her er bare ofte et problem for fagfolk: Betingelsen for at takke nej til løsninger, der kommer oppefra i hierarkiet eller udefra som f.eks. Deloitterapporten, er at stille med et alternativ. 

Det kniber

Når rammen er givet i form af budgetter, målsætninger, resultatkrav, etc., og status quo ikke sikrer, at organisationen kan indfri kravene, skal man jo kunne svare på ’hvordan?’ Det spørgsmål skal kunne besvares internt, hvis løsninger udefra og ovenfra ikke er acceptable ud fra faglige kriterier.

Det kniber ofte gevaldigt. Faglige præferencer, historik, politik og alliancer forhindrer samarbejde om udvikling. Grupperinger fortaber sig i interne kampe. Vi griner af Egon Olsens plan for at sprænge sig gennem Det Kgl. Teater, mens alle kunstarterne sloges indbyrdes. Det er sjovt, fordi vi genkender vores arbejdspladser. 

Den ballade er årsag til myten om, at folk er modstandere af forandring. Nej, de er bare modstandere af de foreslåede løsninger og kan ikke finde ud af at samarbejde om at udvikle et alternativ. 

Når støvet lægger sig, står den ’djøfiserede’ løsning tilbage som det eneste konkrete bud. Netop derfor har LEAN konsulenter og revisorer deres faste gang hos topledelsen, for de svarer jo på, hvordan kravene kan indfries. Sådan har ’djøfere’ ofte fået stor indflydelse på udvikling af mange organisationer. 

Tag scenen

Hvis vi skal blive dygtigere til at udvikle vores arbejdspladser uden at gennemtvinge løsningerne, har ledere af faglige arbejdsmiljøer brug for kompetencer i at skabe samarbejde om forandringsopgaver. Den velkendte ’corporate communication’, der markedsfører ledelsesbeslutninger i håb om at personalet ’køber ind’, fungerer simpelthen ikke i faglige miljøer. Faktisk skaber det ofte mere modstand. 

Her er brug for praktiske arbejdsmetoder til at involvere på tværs af faglige grupperinger og organisationens strukturer, så personalets faglig viden og erfaring bliver kendt og anvendt i den interne udvikling af løsninger. Fordelen er også, at medarbejdere må tage medansvar for arbejdspladsen. Det er betingelsen for at kræve fagligheden i højsædet. Ellers vil ’djøferen’ altid tage scenen, selv på Det Kgl. Teater. 

Læs mere: 

I næste blog skriver jeg om mine bud på praktiske arbejdsmetoder til at skabe samarbejde om udvikling. 


 

Se flere blogs



Profil

Annette Franck

Annette Franck

Ekspert i forandringskommunikation. Stifter af Corporate Voice
www.corporate-voice.dk

Annette Franck blogger om, hvordan vi samarbejder produktivt på vores arbejdspladser, når hverdagen konstant udfordres af komplekse forandringer. Resultater og trivsel hænger sammen, men rækkefølgen er afgørende: Når vi samarbejder om at skabe resultater, så trives vi.

Med 20 års erfaring i ledelse, forretningsudvikling og Human Ressource er Annette specialist i forandringskommunikation og forfatter til bogen "Modarbejder eller medarbejder - Forandringskommunikation skaber samarbejde". Hun rådgiver om udvikling og implementering af forandringer på arbejdspladser. Hendes baggrund er cand.phil. i voksenpædagogik, MBA og master i journalistik.