Volkswagen, jordforbindelsen og hr. Møller!

Jan Al-Erhayem
BLOGS Af

Journalisterne har vist været på overarbejde de sidste par uger. For skandalerne har jo nærmest stået i kø! Carl Holst, SKAT og ja ikke mindst Volkswagen (VW) har været i vælten. 

Sagen om softwaresnyd i VW-dieselbiler er nok den, der har chokeret mest. Og konsekvenserne for VW er helt enorme. Trecifret milliardbeløb i mulig erstatning. Utallige sagsanlæg på vej. Ja selv Tysklands økonomi står til at blive påvirket af sagen.

Forleden kunne man slå op på diverse netaviser og læse om en bekymret Angela Merkel, der svarede på spørgsmål om VW. Her kom jeg til at tænke på noget som hr. Møller faktisk ofte sagde: Det tager meget lang tid at bygge en forretning op, men ingen tid at sætte den over styr.

Og det kan der være noget om. For det er jo egentligt utroligt, at man som VW den ene uge kan gå fra at være en virksomhed, som en hel nation er stolte af, til ugen efter at blive beskrevet som en bedrager!

Uanset hvad der er op og ned i VW-sagen, så har der jo været noget inde i virksomheden, der er kørt helt skævt. Fokus på profit og salg af biler har tilsyneladende overskygget moral og etik.

Selvom VW-topchefen, Martin Winterkorn, og andre allerede har måtte trække sig fra virksomheden, så vil sagen jo klistre til VW de næste mange, mange år. Især spørgsmålet om kendskabet til denne software. Hvem har vidst det fandt sted?

Uanset hvor dybt i virksomheden skandalen griber om sig, tyder noget jo på, at nogle personer hos VW simpelthen har mistet jordforbindelsen. 

Det kan være rigtig farligt, hvis der breder sig en mentalitet i en virksomhed, om at man kan gå på vandet. Jeg har set det før. Desværre mange gange. 

Det kan komme til udtryk på mange måder. Jeg forhandlede for et par år siden med en modpart, der havde rejst et stort krav mod min klient. De var ekstremt urimelige i deres krav til os – ja de gad dårligt nok svare på vores henvendelser. Det var tydeligt, at der var nogle personer hos den pågældende virksomhed, der havde mistet jordforbindelsen, og troede de var usårlige. Jeg fornemmede derfor en vis ubalance, for vi manglede simpelthen noget at skyde tilbage med! Det fandt vi så rent faktisk. Ved at vi undersøgte alle detaljer. Vi fandt noget som potentielt kunne betyde, at modparten – i stedet for at have et krav mod os – ville kunne have et erstatningsansvar. Og så kan det nok være, de blev samarbejdsvillige. Og det fik store konsekvenser hos den pågældende virksomhed. For man vidste jo egentlig godt, man ikke havde overholdt spillereglerne. Men de spillede simpelthen højt spil.

Og hvad kan man så lære af det? Kan man gardere sig mod, at der er personer i ens virksomhed, der mister jordforbindelsen? Nej, det kan man nok aldrig. Men man kan forsøge – både i de gode og dårlige tider – at minde medarbejderne om hr. Møllers kloge ord: Det tager meget lang tid at bygge en forretning op, men ingen tid at sætte den over styr.


 

Se flere blogs



Profil

Jan Al-Erhayem

Jan Al-Erhayem

Jan Al-Erhayem blogger om, hvordan man håndterer og løser komplekse konflikter om f.eks. acceptable løsninger i forbindelse med samarbejder eller virksomhedsoverdragelse.

Som ekspert i at løse komplekse konflikter for virksomheder har Jan Al-Erhayem bl.a. arbejdet 13 år som chefjurist m.m. hos A.P. Møller-Mærsk, inden han endte hos Mazanti-Andersen Korsø Jensen, hvor han i dag er advokat og partner.

Jan er en hyppigt anvendt foredragsholder særligt om konfliktløsning, dealmaking og håndtering af psykopater.