Jeg ELSKER UBER

Steffen Hedebrandt

Jeg mener det. Jeg ELSKER UBER.

Jeg er lige vendt hjem fra en rejse til Lissabon og med fri data fra 3 og UBER appen på min telefon, skulle vi absolut intet tænke over når vi ville fra A til B. Ikke engang prisen. Det fungerer virkelig godt. Når jeg trykker på knappen, så får jeg at vide, hvornår taxaen kommer, hvem der kører den, hvor langt den er og hvilken rute der tages når turen starter. Ingen usikkerhed. Ingen snyd. Ren effektivitet.

Jeg mener det. Jeg ELSKER UBER.

Det er teknologi. Der leveres et bedre produkt til forbrugeren end de hidtidige alternativer. Ren Schumpeter; kreativ destruktion. Der skabes transparens. De gode, som de dårlige får deres dom. Tæppefald. Den forandringsparate vinder.

På den ene side af markedspladsen står jeg med min Lissabonoplevelse som forbruger. På den anden side af markedspladsen har jeg med egne ører og øjne hørt og observeret UBER chauffører på arbejde, som udelukkende erhverver sig selv på grund af UBER. Udbud og efterspørgsel matches ved hjælp af teknologi.

Hvor mange virksomheder kan på lignende vis hævde de skaber jobs for så mange? Et produkt kan dog ikke skabes ud af ingenting og derfor går 20% af prisen for en tur til UBER. Det er rimeligt.

Crony-kapitalismen må høre op

Taxabranchen ligger som den har redt. De havde 20 år med internet og teknologi til at innovere. Intet skete. Taxaen trillede afsted. Chaufførerne kunne være ligeglad med passagerenes mening og de kunne køre den lange vej hjem. De kørte konsekvensløst, i hvert fald i overført betydning. God eller dårlig, det blev ikke noteret nogen steder.

Alt for længe har den branche levet højt på et crony-kapitalistisk forhold til myndighederne.

At argumentere imod UBER er (for mig), som at høre de sidste stædige tåber argumentere for at ”jorden altså fortsat er flad” og at vi bør forholde os til verden under disse forudsætninger. Skulle kuskene have smidt stigbøjlerne og slået med vognstængerne på hver Ford T, som de så? Konkurrence er godt for forbrugerne. En bekræftelse af dette kan ses i mangel på samme, når det kommer til de danske statsbaner.

Mr. Gorbachev: Tear down this wall.

Hvad bilder de sig ind?

Det er derfor med afsky, at jeg kan konstatere, at en protest fra taxabranchens side er anmeldt onsdag fra kl. 11 – 12. Denne skal finde sted på den selvsamme plads ved Christiansborg, der i weekenden dannede rammen for et hjertevarmt velkommen til de flygtninge, som har forladt murbrokker, bomber, nød, død og menneskelige tragedier #RefugeesWelcome.

Naturligvis skal UBERs chauffører overholde de regler vi har i vores land. Det være sig alt fra indberetning af indkomst, som de gængse færdselsregler og hvad nu vores love ellers foreskriver. Og ja, UBER har heller ikke klaret førstegangsmøderne med myndigheder rundt omkring i verden, lige godt, alle steder. 

Hvorom alting er, så legitimerer det hverken selvtægtshandlinger som overfald på UBERchauffører, ildspåsætning og lignende vanvittige afmagtshandlinger fra Taxabranchens side. Også selvom Søren H. Nicolaisen fra brancheforeningen Taxiførere i Danmark (TiD) ellers truende og rent anarkistisk fortæller: "Men der er mange taxi-chauffører, som har temperament, så jeg håber på, at myndighederne snart vågner op, inden de bliver rigtig vrede".

De eneste som chaufførerne (med rette) kan bebrejde, det er vognmændene og taxaselskaberne selv, som sov i timen.

UBER og føreløsebiler

Når det er sagt, så kan jeg i det mindste finde en trøst i at denne diskussion er forbigående. De førerløsebiler kommer, før eller siden, og så vil de sure gamle mænd for bestandigt skulle finde noget andet at beskæftige sig med.

Arh… Kommer de nu også?

Ja, det gør de. Jeg har selv set dem i Californien. Start med at læse, hvad jeg tidligere har skrevet om førerløsebiler. Tror du mig ikke, så læs denne artikel, fra New York Times. UBER har lige ansat 40 robotteknologispecialister.

Der er både solide økonomiske, miljøvenlige og sikkerhedsmæssige argumenter herfor – For hvad skal det koste at stige ombord på en bil som kører på elektrisk energi skabt af vedvarende energikilder og navigationen foretages af teknologi fordi de førerløsebiler faktisk er bedre chauffører end du og jeg.

Teknologi er ofte overvurderet på kort sigte – Ofte undervurderet på langt sigte.

I UBERS tilfælde, tilsat lidt scif-fi førerløsebiler, står skriften ikke bare lidt halvdunkelt på væggen, den er lyslevende i vores hånd, på vores smartphones.

Jeg mener det. Jeg ELSK…

Hov, jeg må smutte. Det styrter ned - og min UBER er her om 3 minutter.


 

Se flere blogs



Profil

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt blogger om iværksætteri – især den slags, der handler om digitale løsninger. Han ser de muligheder, andre overser, hver gang en branche vendes på hovedet af nye idéer og teknologier.

Som cand.merc. med iværksættererfaring er Steffen Hedebrandt nu marketingdirektør hos Airtame, der har udviklet en wireless HDMI-løsning til virksomheder. Han er desuden tidligere nordisk direktør hos Upwork.com, verdens største platform for freelancere.