Disse internettrends SKAL du kende til

Steffen Hedebrandt

I weekenden mødtes de som godt kan lide at snakke, for at snakke løs til ”Djøfstortion” på Bornholm. Mens de gjorde det, forandrede verden omkring dem sig drastisk. Diskussionerne på Bornholm var uden tvivl fyldt med gode intentioner. De var nok desværre bare baseret på dårlige forudsætninger og manglende kendskab til den verden, som venter lige rundt om hjørnet. Verden udvikler sig eksponentielt.

I USA udkommer der en gang om året en rapport skrevet af Mary Meeker, der er partner i Kleiner Perkins Caufield & Byers (et af verdens førende investeringsselskaber).

Rapporten handler om internettrends. I år er den 196 sider lang. Det er biblen for Silicon Valley. Kommer du deri, så er du lykkes. Bemærkelsesværdigt, er der ingen danske medier (baseret på kort research af undertegnede), som har bemærket den. Derfor besluttede jeg mig for at gøre arbejdet for dig.

Jeg har tygget de 196 sider igennem og taget screenshots af de pointer som jeg finder særligt relevante. Jeg vil knytte en kort kommentar til hver især og eventuelt rejse et spørgsmål, men det er op til dig at tænke over, hvad det her betyder for dig, din virksomhed og jeres branche.

Kun 39% af verden er på internettet!

Vi lever i det meste af den vestlige del af verden i en tilværelse fuldstændig marineret i internet. Vi er på, hele tiden, men det er største delen af verden ikke. Hvis du synes, at internettet er stort og voldsomt nu, så giv det 5 år mere. Google, Facebook og Elon Musk har alle deres egne projekter i gang, der fokuserer på at både udbrede (men også eje) internettets infrastruktur i hele verden.

Der kommer mere end 1 milliard mennesker mere på internettet i løbet af kort tid. Hvad betyder det for dig?

73 % procent af alle mennesker har en mobiltelefon

”Mobile first” skriger de i teknologiverdenen – og der er noget om sagen. 5,2 milliarder mobiltelefoner (heraf 60% smartphones), eksisterer findes der i verden på nuværende tidspunkt. 3 ud af 4 mennesker kan du altså, teoretisk, kontakte omgående. Vildt. Verden er forbundet som aldrig før.

 

Du bruger cirka 5,6 timer af din dag på internettet!

I snart 10 år har vi brugt mere end 2,5 time hver dag på internettet. Ikke så voldsomt, når man tænker på, hvor meget af vores arbejde, der må foregå via internettet. Det dækker dog ikke hele vores internet forbrug. Vi bruger nemlig også internettet via vores mobiltelefon. Det gør vi også mere end 2,5 time per dag. Samtidig, er det fair at gætte på, at denne trend vil fortsætte ufortrødent. Alle de programmer, systemer og så videre, som vi bruger hver dag, flytter ind på vores mobil telefon.

Os, de voksne, bruger vores mobiltelefon meget nu, men tænkt over de børn, som går i folkeskolen og netop har fået deres første mobiltelefonen. Hvor stor en del af deres liv tror du, at den (vil) fylde?

Der betales ALT for meget for reklame i aviser

Nedenstående graf er ret sjov. Den viser, at vi mennesker nogen gange er konservative og langsomme til at omstille os. I dag bruger vi 4 % af vores tid på at læse avis, men 18% af reklamebudgetterne bliver brugt der. Omvendt bruger vi en fjerdedel (24%) af vores tid på mobiltelefonen, men for nu går kun 8% af reklamekronerne hertil.

Hvad gør i, i din virksomhed?

Den almindelige app er død – Længe leve messenger apps

Din iPhone er fyldt. Igen. Du har downloadet uoverskueligt mange apps. Du bruger kun en håndfuld af dem. Det meste af tiden bliver brugt på de apps, som forbinder dig med resten af verden. Messenger apps bliver de kaldt, og det er dem de store tech virksomheder giver deres fulde opmærksomhed. Nu handler det om at slå sekunderne ihjel mellem beskederne, hvor det tidligere drejede sig om at slå minutterne i ihjel, mens du ventede på bussen.

Messenger apps er både de mest downloadede og dem, som vi bruger mest tid på. Derfor står kampen nu om, hvem som kan gøre messenger-appen til det ”styresystem” vi bruger til at kommunikere, spille spil på og så videre. Dine apps kommer så at sige til at flytte ind på din messenger app.

”Altid på” er kommet for at blive

Nu. Nu. Nu. Kunne være det nye mantra for mobile (i mangel på bedre ord) devices. Fra det nye ur, til telefonen og opsætningen af appsne derpå. Det kommer til at dreje sig om at øge tilgængeligheden og formindske den tid det tager dig at svare tilbage. I en tidsalder for længe siden, så var mails og facebook beskeder noget man svarede på, når man havde tid. I dag forventes der svar, omgående.

Unge mennesker kan ikke leve uden deres smartphone

Synes du, dine børn eller venner anvender deres mobiltelefon lige i overkanten og giver den lige tilpas med opmærksomhed, så har du ret! 87% af alle mennesker fra den generation, der er vokset op med internettet, har deres telefon på sig - på alle tidspunkter. 80% af dem rækker ud efter den, som det første om morgenen (også før de kysser kæreste. Hænderne op, dem som har gjort det her!)

Mobiltelefonen erstatter vores hjerne

Ikke blot bruger vi meget tid på mobiltelefonen. Vi lader den faktisk i flere og flere tilfælde erstatte vores hjerne. Skal vi finde vej? Så er det op med google maps eller imaps. Skal vi følge breaking news? Så gør vi det på vores mobil.

Hvor er verden på vej hen, når vores hjerne overlades til vores mobiltelefon? Hvad skal vi bruge vores hjernes kapacitet på i dag?

On demand or die

Som et resultat af al denne hastighed og forbundethed, ser vi nu nye serviceydelser, som vinder stort over gammeldags virksomheder. Forbrugere i dag forventer, at verden er et altid åbent supermarked. De vil have de ting, de har brug for, omgående.

For virksomheder, der er bygget til en meget langsommere verden, så gør det her utroligt ondt lige nu. For de, som er født ind i denne digitale overhalingsbane, er det bare en forudsætning for at drive virksomhed i dag. Med Darwins ord: ”Den stærkeste overlever”. Hvem tror du det er? Jeg tror på: ”levér On-demand or die”.

Dronerne kommer

Et andet ”sjovt” område, der er i kraftig vækst, er droner. Ja, droner. De er ikke længere blot sci-fi, ikke-bemandede angreb og overvågning i krigsterritorier.

Antallet af droner eksploderer i disse år. Det gør de fordi de kan bruges til ufatteligt mange ting. Det giver os mennesker tid til at fokusere på andre dele af værdikæden.

Eksempler på brug af droner kan være: Overflyvning af katastrofe områder, levering af pakker (amazon), inspektion af udstyr i svært tilkomne områder, test og status på store landbrugsområde og sådan forsætter listen.

For nu er lovgivning faktisk den største udfordring for droneindustrien. Hvad må man? Hvad er uetisk? Og lignende spørgsmål er vigtige at svare på. Et er dog sikkert, der ligger et KÆMPE industrieventyr forude for de lande der hurtigst får taget hul på dette.’

 

Tredje verdens krig bliver gennemført af hackere

Der er ingen gratis måltider, det gælder også for teknologi. Med vores tiltagende afhængighed af digitale løsninger, medfølger den åbenlyse udfordring, hvordan sikrer vi os mod hackere, der kan misbruge alle de digitale herligheder vi er så afhængige af?

Arbejde er forandret, for evigt.

At verden er blevet mindre, har vi efterhånden snakket om længe. Arbejde er ikke længere et sted. Arbejde er alle steder. På cafeen, i sengen, på kontoret, i Indien, Ukraine, Danmark eller et helt andet sted. Internettet har fundet os (eller i hvert fald 39% af os), vi er mobile som aldrig før og den yngste del af arbejdsmarkedet har aldrig kendt til andet.

Ovenstående til trods, så oplever jeg, at en forståelse af, hvor forbundet vi egentlig er, ligger milevidt fra at være på radaren i en almindelig dansk virksomhed. Der ligger enorme muligheder i, at udnytte denne digitale globalisering proaktivt. Hvorfor skal de simple og tidskrævende opgaver ikke udføres af en mand i Indien til mindre end 5 dollars i timen, hvis du dermed får tid til at tale mere med dine kunder, udvikle nye produkter eller noget tredje?

Fortsat færre jobs til de dårlige i skolen

Du skal høre efter i skolen. Det er vigtigere end nogensinde. Selvom nedenstående tabel er fra USA, så tror jeg, at tendensen er sikker. Vi går imod et minimal antal jobs i den traditionelle produktionsindustri og mod en alt dominerende masse af jobs, der bliver udført af kloge hoveder med computerkroppe, som hørte efter i skolen.

 

Ikke flere fagforeninger – Velkommen til freelanceøkonomien

Danmark har haft og har forsat et stærkt organiseret arbejdsmarked. Det har formestendels været godt. Det har medvirket til, at vi historisk har kunnet lavet aftaler, der både har været gavnlige for de fleste individer og samtidig har reguleret for landets bedste i de hårde tider. Det har de ikke haft i USA og de går imod et endnu mindre reguleret arbejdsmarked. Helt så vidt tror og håber jeg ikke vi kommer i Danmark. Vi må dog se i øjnene, at det ikke længere er status quo.

Den transparens, som internettet er en af de primære drivere bag, gør det fortsat mere tydeligt, hvem de gode ansatte og de gode arbejdsgivere er og vice versa.

Nu vel, nedenstående graf omhandler ansatte landbrugsansatte i USA. Hvis du vil vide mere om argumenterne bag ovenstående statements, så læs mere om freelanceøkonomien her.

 

Arbejdsmarkedet tilhører de unge

Ungdommen nu til dags. En floskel, der ofte er blevet anvendt til at negligerer den ny tilkommende generation på arbejdsmarkedet, for derefter at vende tilbage til ”business as usual”. Det forholder sig bare sådan, at generation Y nu er den dominerende gruppe på arbejdsmarkedet. De udgør mere end 1 ud 3.

For at vinde må du forstå de unges ønsker

Generationerne som er vokset op med internettet, er nu større end den modsatte gruppe. De kan derfor ikke negligeres, ej heller kan det undgås, at du må tilpasse din organisation til deres nye krav.

Skal jeg forsøge mig med en one-liner omkring Generation Guldfisks krav, så vil den lyde: At de unge i dag stiller krav om et meningsfyldt arbejde med mulighed for personlig udvikling i fleksible rammer.

Mestrer du dette, vil du tiltrække de dygtigste. Er du den modsatte (tørre) type, som har blokeret Facebook på arbejdspladsen og forlanger at dine ansætte møder 8 til 16 hver dag, så skal du nok forvente at ingen talentfulde mennesker gider at arbejde for dig.

 

Internethandel bliver ubetinget større

Tag et kig på grafen nedenfor. Du ved det godt. Internettet bliver kontinuerligt ved med at spille en større rolle for stort set alle erhverv. Forhold dig til det.

 

Verden som vi kender den, forandres drastisk i disse år. Primært på grund af teknologiens eksponentielle udvikling. Forbrugerne vil have hvad som helst – Når som helst, uden besvær. On demand or die.

Det bliver enormt spændende at følge virksomhedernes kamp for, at kunne tilfredsstille forbrugerne. Nogen vil lukke. Andre vil vækste. Fremtiden tilhører dem, som udvikler sig. Lille og hurtig. Stor og doven. Reglerne er ændret. Intet er givet. Hvad gør du?

Kommentarer, tilføjelser og spørgsmål modtager jeg gerne nedenfor eller på Twitter.

 

 


 

Se flere blogs



Profil

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt blogger om iværksætteri – især den slags, der handler om digitale løsninger. Han ser de muligheder, andre overser, hver gang en branche vendes på hovedet af nye idéer og teknologier.

Som cand.merc. med iværksættererfaring er Steffen Hedebrandt nu marketingdirektør hos Airtame, der har udviklet en wireless HDMI-løsning til virksomheder. Han er desuden tidligere nordisk direktør hos Upwork.com, verdens største platform for freelancere.