Den store løgn om kedelige produkter

Morten Sehested Münster

I min føljeton over ting, der aldrig er sket er vi nået til kapitel to. Kapitel 1 om pjecerne og enhjørningerne kan du læse her.

Videre til historien.  

Sidste torsdag ude på mit arbejde skete dette – overhovedet ikke. Jeg sad begravet i virksomhedens kvartalsregnskab, men pludselig mærkede jeg en uforståelig bølge af motivation. Jeg fløj op af stolen og sagde - på ingen måde - følgende:

”En eller anden praj dog for helvede en taxa til mig: Jeg vil have et høreapparat!”

Den store løgn om kedelige produkter er…
… at man kan gøre dem til højprioritet i et menneskes liv.

Alt for mange organisationer bruger alle deres penge og energi på at gøre deres kedelige lavinteresse-produkt til høj prioritet. Og det kommer aldrig til at lykkes.

Alene den sidste uge har jeg og mine kollegaer talt med

 

  • Danfoss om, hvordan man undgår arbejdsulykker
  • Siemens om, hvordan man får folk til at tage vare på deres hørelse
  • en medicinalgigant om, hvordan man får folk til at tage deres medicin
  • fagbevægelsen om, hvordan man tiltrækker nye medlemmer.

 

Og til et årsmøde med direktører fra hele pensionsbranchen om, hvordan man får folk til at spare mere op til pension.  

Den forkerte antagelse
Alle disse virksomheder har afsindigt væsentlige agendaer, men de lider i forskellige grader under den forkerte antagelse, at man kan gøre problemstillingerne til 1. prioritet i et andet menneskes liv.

Det er uladsiggørligt.

For alle problemstillingerne gælder følgende: Når de naturligt bliver relevante og interessante, så er det for sent.

Jeg begynder først at interessere mig for fagforeninger, høreapparater og arbejdsmiljø, når jeg er fyret, døv og faldet på trappen.

Vejen ud
Vejen ud handler om at stille de rigtige spørgsmål.

 

  • Hvordan gør vi vores lavinteresse-produkt relevant og interessant? – er det forkerte spørgsmål.
  • Hvordan får vi folk til at tage vores produkt i brug? – er det rigtige spørgsmål.  

 

Det lyder banalt.

Men første skridt er at erkende, at en 24 årig aldrig vil synes, at pension er relevant. Derfor kan man nu sagtens påvirke dem til at træffe en beslutning om deres pension.

Den går bare ikke gennem rationel overbevisning, men går typisk gennem tre andre veje, jeg har skrevet om her hos Børsen og andre steder.

1. Timing af din indsats – det er ikke, hvad du gør, men hvornår du gør det 

2. Omprioritering af dit budget – brug alle dine penge på at få produktet i deres hænder.

3. Viden om nudging og adfærdsdesign – tag et kursus i nudging, og brug adfærdspsykologi til at få dine stakeholdere til at makke ret.


 

Se flere blogs



Profil

Morten Sehested Münster

Morten Sehested Münster

Morten Sehested Münster blogger om, hvordan man som leder kan skabe målbare adfærdsændringer hos kunder, kollegaer og medarbejdere, når deres gamle vaner er kontraproduktive for virksomheden.

Morten Sehested Münster er partner i BRO Kommunikation og direktør i The Nudging Company, der arbejder med adfærdsdesign og nudging for at skabe målbare adfærdsændringer. Derudover er han forfatter til en bestseller om indflydelse og stifter af Danmarks største blog om indflydelse: overbevisende.dk.