Hver gang du laver en pjece, dør en lille enhjørning

Morten Sehested Münster

I morges skete det her overhovedet ikke for mig: Jeg vågnede brat og tænkte fuldstændig ukontrollabelt: Jeg vil have en folder LIGE NU. Eller måske bare en godt skrevet PJECE.

Jeg ved ikke, hvad der var sket. Men det var bare en af de der dage, hvor jeg var på målrettet jagt efter en passiv informationskampagne, der kunne løse et problem for mig.

Hvad kan pjecer?
Det korte svar er: Virkelig meget.

At dømme efter de emner, som pjecer og foldere handler om, er der specifikt fire problemstillinger, som pjecer løser utrolig godt. Så lav en pjece, hvis du

1. skal forklare din målgruppe, at de har et problem, de ikke kender til

2. skal overbevise din målgruppe om, at de skal gøre noget ved et problem, de er ligeglade med

3. skal sælge et produkt, som ingen gider at købe

4. skal gøre et utrolig kedeligt emne relevant.

Pensionsopsparing, prævention, dagpengeregler, kostråd, produktblade, organdonation, skilsmisserådgivning. Listen er faktisk langt, langt længere, for pjecen har ingen begrænsninger.  

3 x ’Og’
Og jeg ved, at du naturligvis ofte selv har ændret adfærd på grund af pjecer og foldere, du har læst.

Og jeg ved, at du læser dem ofte, når andre laver dem til dig.

Og jeg ved, at du – når du virkelig tænker pjecen som format til ende – fuldt og fast tror på, at de har en effekt.

Ellers ville du ikke lave pjecer.

Det med småt
Jeg synes, du bør vide, at der dør en lille enhjørning hver gang, du laver en pjece.

Uskyldig enhjørning.

*bang*

Gråd.  


 

Se flere blogs



Profil

Morten Sehested Münster

Morten Sehested Münster

Morten Sehested Münster blogger om, hvordan man som leder kan skabe målbare adfærdsændringer hos kunder, kollegaer og medarbejdere, når deres gamle vaner er kontraproduktive for virksomheden.

Morten Sehested Münster er partner i BRO Kommunikation og direktør i The Nudging Company, der arbejder med adfærdsdesign og nudging for at skabe målbare adfærdsændringer. Derudover er han forfatter til en bestseller om indflydelse og stifter af Danmarks største blog om indflydelse: overbevisende.dk.