Transparens - Det nye marketing

Steffen Hedebrandt

Uber er verdens største taxiselskab, men ejer ingen biler. Facebook er verdens mest populære medie, men producerer intet indhold. Alibaba, verdens mest værdifulde butik, har ingen varer på lager. AirBnb er verdens største udbyder af overnatning, men ejer ingen ejendomme.

Sådan har det floreret på de sociale medier, siden Tom Goodwin på Techcrunch den 3. marts skrev sit indlæg ”The battle for the customer interface”.

Fælles for de ovenstående (relativt) nye, internetbaserede virksomheder, som er gået fra launch til multimilliard-virksomhed på kort tid, er, at de alle anvender teknologi til at skabe transparens og forbinde stakeholders mere direkte i brancher. De giver forbrugerne et tydeligt indblik i pris og kvalitet. De er platforme, som lader udbud møde efterspørgsel omgående, uden for mange fordyrende mellemled.

Teknologi og transparens er to helt vitale grundvilkår for at drive virksomhed i dag.

Dine interne handlinger kommer til offentlig skue. Måden, hvorpå du behandler dine omgivelser, får konsekvenser internt. Anvender du ikke den sidste nye teknologi, risikerer du, at konkurrenterne racer forbi dig. Oveni denne cocktail skal du tilmed lægge, at forbrugerne er mere oplyste end nogensinde før. Der er altid et alternativ til dig.

Tør du at være den transparente virksomhed? Jeg tror ikke, at du har noget valg.

Transparens som marketing

En spændende tendens inden for den transparens, som internettet skyller ind over alle virksomheder i dag, er realtidsindsigt i virksomheders drift og sågar indtjening.

Det har tidligere været et trick, som individer som f.eks. Pat Flynn har brugt, og hans følgere har hver måned kunnet læse, hvad han har haft af personlige indtægter og udgifter, mens han har kastet sig ud i det ene projekt efter det andet. Det har givet ham en enorm troværdighed, da det er tydeligt for enhver, at han har succes med det, han foretager sig - Såvel som, at han tydeligt anerkender, når han har taget fejl..

Den direkte indsigt i monetære forhold er nu også (heldigvis) ved at sprede sig til større virksomheder. Det er spændende, og det kan direkte være årsag til, at forbrugere vælger at handle hos dem frem for hos dig.

Tidligere har der været en tendens til, at det ikke er o.k., at en virksomhed tjener penge. Det skyldes, at ingen rigtig har kunnet vide, hvor pengene ender, og om nu medarbejdere, miljø og omverden er blevet behandlet ordentligt i det profitskabende forløb.

Heldigvis griber nogen virksomheder (med succes) dette fundamentalt anderledes an.

Jeg vil nedenfor give dig seks eksempler på virksomheder, som optræder transparent indenfor forskellige områder som indtægter, vækst, antal kunder og meget mere. At optræde transparent, fungerer som marketing for dem.

Buffer:

Tilbyder et værktøj til at styre virksomheders sociale medier. De er en af pionererne på dette felt. Lad os kalde det Transparens Marketing. De startede med offentligt at dele deres indtægtsrapporter, og inden længe kunne man også læse om medarbejdernes løn, hvor meget virksomheden var værd, og hvor de penge, kunden betalte for deres produkt, endte henne. Radikalt transparent bliver det når man tilmed kan se, hvorledes 10 USD indbetalt til Buffer fordeler sig:

Groove:

Er et værktøj til at yde kundeservice på internettet. Da de i september 2013 tjente 28.525 USD per måned, meldte de offentligt ud, at man nu live ville kunne følge deres kamp for at tjene 100.000 USD per måned. Dette mål nåede de i december 2014. Næste mål er sat til 500.000 USD per måned. Du kan se deres indtægt på deres blog her. Som et smart trick kan du samme sted tilmelde dig deres nyhedsbrev, hvori du kan læse alt om deres vej mod målet.

Unbounce:

Giver dig mulighed for at teste dine internetsider. Hvilken virker bedst? Hvordan får du brugeren til at trykke på lige præcis den knap, som du ønsker? Unbounce lancerede i begyndelsen af 2014, hvad de kaldte Unbounce Inside Blog. Det er en intern-ekstern blog, hvor mere end 30 forskellige medarbejdere (næsten halvdelen af hele staben) bidrager til at beskrive, hvordan det går for virksomheden, hvad de arbejder på, og hvor de er på vej hen. Omkring 2014’s afslutning blev der naturligvis også stillet en tilbundsgående rapport om virksomheden til rådighed for både medarbejdere og de tilfældige internetbesøgende.

Baremetrics:

Er værktøjet, du kan bruge, hvis du gerne vil i gang med at live streame dine indtægter. I forbindelse med at de nåede 25.000 USD i indtægter per måned, skrev deres founder et blogpost og udgav et podcast, hvori han skridt for skridt udpenslede, hvorledes de var gået fra 0 til 25.000 USD i indtægter hver måned i løbet af 12 måneder. Du kan nu følge deres indtægter live her (det er selve det produkt, du også kan købe af dem).

Elance-oDesk

Elance og oDesk er verdens førende online arbejdsplatforme, som matcher udbud og efterspørgsel efter arbejdskraft. Hvert halve år udkommer en rapport, som giver et overordnet billede af den globale efterspørgsel på arbejdskraft via internettet. Den kan du se her. Endnu mere spændende kan du på Elances trends-side se en hvilken som helst kompetences pris i et hvilket som helst land. F.eks. bliver en dansk freelancer i gennemsnit betalt 38 USD per time, mens en fra Ukraine i gennemsnit bliver betalt 19 USD per time. De data kan medier tilgå hele døgnet rundt, og det genererer bunkevis af artikler om virksomheden.

Workawaycamp:

Et globalt rejsebureau for iværksættere. I deres nylige rapport for Q1 kan du følge virksomhedens udvikling i alt fra Facebook-følgere og nyhedsbrev-signups til faktuel omsætning, og hvad den næste måned byder på. Det skaber en enorm tillid, og tillid er ekstra godt, når du skal booke en rejse gennem et selskab, du ikke kender.

Det var blot seks eksempler. Der er mange flere af dem derude. De fleste af disse er internetbaserede. Hvor lang tid vil der gå, inden vi ser traditionelle virksomheder vise denne åbenhed?

Hvorfor virker transparens som marketing?

Det er der en hel masse årsager til. Det handler om at vise, at der ikke fejes ting ind under gulvtæppet. At det er o.k. som virksomhed at tjene penge. Du har hypoteser. Nogle virker. Andre gør ikke. Du laver fejl. Du lykkes. At være transparent er en livsstil. Det er en værdi. Det er ærlighed. Det giver loyalitet. Fans.

Du åbner for feedback. Indeholder jeres produkt en fejl? Skynd dig at melde det ud på sociale medier. Snak med menneskene omkring din virksomhed. Snak med menneskene i din virksomhed. Gem ikke skeletterne i skabet. Forbrugerne er klogere og mere oplyste end nogensinde før. Vær ikke bange for konkurrenterne.

Med transparens giver du mennesker en mulighed for at kunne relatere til dig. Kunderne kommer til dig, hvis dit produkt kan forbedres. Medarbejderne vil fortælle dig, hvis du har taget en forkert beslutning. Relationer skabes, og den gensidige afhængighed bliver større.

Med transparens skræmmer du nogen væk, men dem, som du tiltrækker, er væsentligt mere værdifulde for dig.

Dine interne nyheder er eksterne. Og eksterne hændelser er internt relevante. At gøre dette viser mod. Det får folk til at tale om dig. Det er ikke sikkert, at denne omstilling vil være nem. Forandring udfordrer altid. Men… det vil flytte dig, din virksomhed og verden fremad.

Kender du danske eksempler på virksomheder, der tør realisere den komplette transparens, så vil jeg meget gerne høre om det i kommentarerne.

Og kom så i gang med at fortælle verden, hvordan I driver virksomhed. Gerne lige så eksplicit som indholdet på en karton mælk!


 

Se flere blogs



Profil

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt blogger om iværksætteri – især den slags, der handler om digitale løsninger. Han ser de muligheder, andre overser, hver gang en branche vendes på hovedet af nye idéer og teknologier.

Som cand.merc. med iværksættererfaring er Steffen Hedebrandt nu marketingdirektør hos Airtame, der har udviklet en wireless HDMI-løsning til virksomheder. Han er desuden tidligere nordisk direktør hos Upwork.com, verdens største platform for freelancere.