Den næste Blockbuster-død!

Steffen Hedebrandt

Jeg tror, at de fleste af os, der læser denne avis, husker tiden.

Dengang da man, hvis man ville se en bestemt film, måtte i Blockbuster for at låne den. Det var smart. Man behøvede ikke at købe den nyeste film til dens fulde pris. Man kunne gå hen og låne den. På sit højeste i 2004 havde Blockbuster omkring 60.000 ansatte og 9.000 butikker verden over.

I november 2013 publicerede Blockbuster en meddelelse om, at de sidste 300 aktive butikker, de ejede, ville lukke.

Hvad skete der? Blockbuster var et globalt, markedsledende brand. De havde alle kontakter til filmindustrien. Al den økonomi, de kunne ønske sig. Hvordan endte de med at få tæppet trukket væk under deres virksomhed? Hvorfor kom de til at fremstå som en historisk stor taber og struds, der stak hovedet i jorden, da den (teknologiske) fare nærmede sig?

 

 

Teknologien udviklede sig eksponentielt. Internettet blev stærkere. Forbrugerne blev digitale. Iværksætterne lugtede blod og tilbød forskellige alternativer. Blockbuster gjorde intet.

Historien skrives af sejrherren, og det blev (blandt andre) Netflix. I Danmark har vi kun kendt til Netflix og lignende alternativer i en håndfuld år. Det overraskende (for mig i hvert fald) er, at virksomheden faktisk har eksisteret siden 1997. Overvej blot et øjeblik, hvor mange år Blockbuster har haft økonomisk mulighed for at købe denne konkurrent, som forsøgte sig med en mere moderne teknologi, end de selv var baserede på.

 

 

Jeg tror, at samme scenarie er ved at udspille sig i vikar- og rekrutteringsbranchen, men egentlig i de fleste brancher. Vi lever i en brydningstid. Fra gammel teknologi til disruption. Fra lukkethed til radikal transparens. Fra uhensigtsmæssigt til hyper-convenient.

Teknologien sover aldrig

Internettet river brancher ned. Internettet bygger brancher op. Joseph Schumpeters statement om økonomiens behov for Creative Destruction er stadig en evergreen. Det ses tydeligt i dag. Væksten skabes fortsat af dem, som omfavner den nye teknologi. Der sadles om. Penge spares. Ressourcer allokeres anderledes. Forbrugerens nye behov opfyldes. Internettet er blevet altings igangsætter.

Finanskrisen viste de etablerede virksomheder, at en konkurrencedygtig organisation bør være mindre, hvad angår antallet af fastansatte, men større, hvad angår netværk og brug af løsttilknyttede medarbejdere. Det er ét af en håndfuld argumenter for, hvorfor vikar- og rekrutteringsbranchen burde bevæge sig imod en periode med yderligere vækst. I 2012 rapporterede Staffing Industry Analyst (SIA), at det samlede marked for midlertidig arbejdskraft var på $ 400 milliarder årligt. Gigantisk. Det er heller ikke usædvanligt at finde brancher og virksomheder herunder, som vækster med mere end solide 10 % om året.

Så hvad er problemet? Hvorfor er det ikkebusiness as usualfor vikar- og rekrutteringsbranchen?

Problemet for de etablerede virksomheder på markedet er, at teknologien aldrig sover. Den udvikler sig faktisk eksponentielt. Hver 18. måned bliver vores mikrochips dobbelt så kraftige. Det samme kan siges om kravene fra kunderne. Dele- og on demand-økonomien har gjort sit indtog. Du kender uden tvivl Uber og AirBNB. Kunderne er blevet vænnet til, at de kan få leveret deres service/produkt øjeblikkeligt, samtidig med at der til hver en tid eksisterer en fuldstændig transparens i pris og kvalitet.

Det bringer os tilbage til vikar- og rekrutteringsbranchen. I dag er det ikke muligt via de traditionelle virksomheder på markedet at få udført et stykke arbejde omgående. Det er ikke muligt at se, hvad hver enkelt af de kunder, som vikaren tidligere har arbejdet for, har syntes om det arbejde, der blev udført. Hertil kommer prisen, som nødvendigvis bliver høj, når man har behov for at stille bord, computer, forsikring, frokost osv. til rådighed for den vikar, der skal sidde hos virksomheden. Chancen for, at den bedste kandidat i verden til at udføre din opgave er ansat hos vikarbureauet, er minimal. Arbejde er i dag ikke længere begrænset af tid, sted, eller hvem du er i netværk med, så hvorfor skulle det være det for vikarerne?

Disruptionen er på vej

I vikar- og rekrutteringsbranchen er den "nye Netflix"-model allerede født. I dag eksisterer der, ifølge SIA, mere end 145 online arbejdspladser. I 2013 blev der brugt 1,6 milliarder dollars på disse. Mindre end 1 % af det samlede marked for midlertidig arbejdskraft. Ligegyldigt, ville man konkludere, hvis man ikke kunne se konturerne. Disruptionen lurer. Alt taler for, at dette marked er klar til det. SIA forudsiger, at markedet for online arbejdspladser allerede i 2020 kan være så stort som 46 milliarder USD.

 

 

For hver dag, der går, bliver internettets infrastruktur stærkere. Fremtidens virksomheder forstår, at succes ikke måles på antallet af medarbejdere, som sidder på deres kontor, men på de resultater, de skaber, og den positive indvirkning, de har på verden. Smarte virksomheder går derfor i retning af at blive mindre i deres kerne af fastansatte, men større i deres netværk af samarbejdspartnere og freelancere. Når en ansættelse er ovre, sættes holdet på ny til den næste udfordring. Den bedste person til opgaven bor ikke nødvendigvis i din by.

På online arbejdspladser som f.eks. Elance.com og oDesk.com kan du vælge mellem mere end 10 millioner freelancere, der får en anmeldelse, hver gang de udfører et job, og dets pris noteres. Halvdelen af alle ansættelser sker inden for 3 dage. Det er gode nyheder for virksomheder med vikar- og rekrutteringsbehov. Det er gode nyheder for de dygtige og flittige freelancere. Det modsatte gør sig gældende for dem, der ikke er det. Online arbejdspladser er service og virksomheder bygget på ny teknologi, radikal transparens og hyper-konvenience.

Eksemplerne findes i tusindvis. De virksomheder, som leverer on-demand, mens de skaber transparens særligt i kvalitet og pris, disrupter branche efter branche.

Hvem gør dette i din branche? Er du den næste Blockbuster eller Netflix?


 

Se flere blogs



Profil

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt blogger om iværksætteri – især den slags, der handler om digitale løsninger. Han ser de muligheder, andre overser, hver gang en branche vendes på hovedet af nye idéer og teknologier.

Som cand.merc. med iværksættererfaring er Steffen Hedebrandt nu marketingdirektør hos Airtame, der har udviklet en wireless HDMI-løsning til virksomheder. Han er desuden tidligere nordisk direktør hos Upwork.com, verdens største platform for freelancere.