For lækker til at netværke...

Alexandra Krautwald

1,7 millioner erhvervsaktive danskere har en profil på LinkedIn.com. Noget af en sjat – og  størstedelen af arbejdsstyrken. 1220 af dem har deltaget i Composings nye miniundersøgelse om, hvordan vi bruger dette digitale netværk – og hvordan vi tror, alle de andre bruger LinkedIn.

Konklusionerne giver ikke alle sammen anledning til begejstring. I hvert fald ikke, hvis man tager afsæt i, at LinkedIn er baseret på og afhængigt af, at man både får og bidrager. For konklusionen trækker skræmmende paralleller til de unge mennesker i reality fænomenet ”For lækker til love”, der mener, at de på grund af deres lækkerhed er ophøjet over at skulle bidrage til processen om at skabe et parforhold, men blot skal kurtiseres af alle andre.

Et røvkedeligt singleparty

Mere end halvdelen af respondenterne i miniundersøgelsen (54,5 %) har svaret, at de logger på for at få og ikke for at give og dermed bringe sig selv i spil til fremtidige jobs og projekter, og at de ikke bidrager eller endsige mener, det er hverken nødvendigt eller vigtigt selv at gøre særlig meget. Hertil kommer, at vi ikke tiltror personerne i vores digitale netværk de bedste intentioner, for hele 82 % af de adspurgte mener, at alle andre på LinkedIn.com kun er der for at få noget fra andre.

I parforholdsanalogien er vi ude i et singleparty, hvor alle er der for at ende med lykkelige parforhold, men hvor størstedelen ikke bidrager med noget som helst. Hver og en er der for at blive”scoret”. Men de har ikke tænkt sig at gøre andet selv end at se lækre ud for at tiltrække så mange potentielle kærestekandidater som muligt. Samtidig med at de tilskriver 4 ud af 5 den samme adfærd uden at lave det simple regnestykke, at det nok ikke fører til så meget.

Det kan let blive en lang aften. Og for de fleste uden resultat – eller et forkvaklet et af slagsen.

Output kræver input

Med den tilgang kunne man henledes til at tro, at mange brugere reelt set ikke oplever en værdi i brugen af netværket. Og ved miniundersøgelsens start havde vi da også en tese om, at mange brugere ikke oplevede værdi af deres anvendelse af LinkedIn. Men vi tog fejl. For på trods af, at størstedelen ikke selv finder det vigtigt at bidrage, mener langt de fleste (72 %) alligevel, at indlæg og posts fra andre giver ny viden og inspiration til deres arbejde. 57 % mener de har fået nyt vigtigt netværk gennem LinkedIn. Til spørgsmålet om, hvorvidt LinkedIn er et passivt og udynamisk netværk svarer 62% enten meget uenig eller uenig. Kun 2 % svarer enig i spørgsmålets udsagn. 76 % af de adspurgte finder relativt ofte opslag af værdi på LinkedIn.

At de dagligt logger på og forventer, at andre fortsat leverer indhold, kan på mange måder overraske. Men lykkeligvis har en stor del forstået den egentlige essens af at netværke og sørger for, at der er noget at tage af – også for de utallige danske freeloaders.

Vil gerne have, men ikke give

I forbindelse med analysen henvendte en tidligere chef sig til mig privat og oplyste mig, at han ikke ønskede at deltage i undersøgelsen. Han havde nemlig – jeg tror, han troede, han er den eneste – fundet de vises sten, til hvordan man sælger via LinkedIn. Og de sten ønskede han sandelig ikke at dele med andre, om end han da håbede, at andre fortsat delte ud af deres.

Hans henvendelse og analysen afspejler imidlertid en tendens, vi oftere og oftere støder på i vores arbejde i danske virksomheder. Vi er ofre for projektsamfundet, hvor det i et kortsigtet perspektiv hele tiden handler om at gøre sig lækker til næste job, næste opgave og næste projekt. Og hvor vi i konstant fokus på personlig branding og evig eksponering af egen profil og kompetencer glemmer, at netværk – hvad  enten det er digitalt eller analogt – kræver bidrag og engagement. Festen bliver aldrig god, hvis alle sidder og venter på at blive set, og der ikke er nogen, der tør invitere op til dans.

Ifølge miniundersøgelsen vil 54,5 % være uenige med mig. Resten det modsatte. Men hvad end I er på det ene eller andet hold, er alles indspark, holdninger og viden meget velkomne. Det er nemlig bidrag, og det har vi brug for!


 

Se flere blogs



Profil

Alexandra Krautwald

Alexandra Krautwald

Adm. direktør
Composing A/S
Alexandra Krautwald blogger om de konsekvenser, erhvervslivets udvikling har for ledere. Hvis du sidder i chefstolen, er det her, du skal følge med for at holde fingeren på pulsen.

Som rådgiver for top- og mellemledere og forfatter af to bøger om ledelse har Alexandra Krautwald de bedste forudsætninger for at give brugbare indspark til debatten om, hvad der skal til for at lede med succes.