Diamanterne afslører hvem du er

Katerina Pitzner
BLOGS Af

Vis mig din diamant, og jeg skal fortælle dig, hvem du er.

Det lyder måske lidt kækt, men faktisk er der en hel det om snakken. Ud fra menneskers diamantsmykkevalg, kan man afkode meget omkring deres værdier og præferencer. Det er information, som kan bruges til at matche kunders kvalitetskriterier og budget med diamantmarkedets udbud.

Om man så foretrækker kostbare eller billige diamanter er sådan set irrelevant. Det, der er vigtigt er, at man betaler den rigtige pris.

Selvom at danskere er kendt som et handelsfolk med næse for gode tilbud, kan vores naivitet alligevel spænde ben for os indimellem.

Kan vi f.eks. ikke snart blive enige om, at lade være med at købe flashy diamantsmykker i Tyrkiet, Dubai, Caribien (og i flere andre lande for den sags skyld)? Jeg ved efterhånden ikke, hvor mange, der gennem årene har henvendt sig til mig for at få vurderet deres imaginære superdeal fra udlandet. De er alle, næsten uden undtagelse, taget ved næsen. I bedste fald har de betalt for meget – i værste fald er diamanterne uægte. Så hold op med det (for jeres egen skyld) og læs nedenstående råd:

Lad os forestille os, at en kunde er ude efter en ring med en diamant på 1ct. En sådan sten må anses for at være en ganske anstændig størrelse (ca. 6,5mm i diameter).

Lidt groft sagt vil der typisk være 3 kundetyper med 3 forskellige indgangsvinkler:

1) Kundetype 1

Det er den kompromisløse og omhyggelige kunde, der sætter sig grundigt ind i emnet inden købet. For ham er kvalitet vigtig, at der er orden i sagerne, dvs. stenen skal være af høj kvalitet og certifikatet skal komme fra det mest anerkendte laboratorium, (som han allerede har læst sig frem til bør være GIA (Gemological Institute of America).

2) Kundetype 2

Denne kundetype er en mellemting mellem kunde 1 og 3. Han vil gerne have en god sten, men det behøver ikke være af særlig høj kvalitet på alle kvalitetsparametre. Han vil naturligvis gerne have et pålideligt certifikat, men det er ikke vigtigt, præcis, hvilket laboratorium, der har udstedt det. Han er villig til at gå på kompromis med farve eller klarhed – måske endda også slibning og flourosens (går dog ikke på kompromis med alle parametre på en gang).

3) Kundetype 3

Den sidste kundetype er købmandstypen, der har hang til det, jeg kalder ”High Flash – Low Cash”. Han vil gerne have maksimum størrelse for færrest penge. Det skal se godt ud, men ikke koste noget. Han blæser på certifikatet og øvrige detaljer. Det vigtige for ham er, at han får en sten, der performer flot, og han føler han for noget for pengene.

Om man ligner den første, anden eller tredje kundetype er individuelt. Der er ikke noget, der er mere rigtigt eller mere forkert. Det vigtige er, at man ikke betaler det samme for de 3 typer sten. Man skal betale det, den er værd.

Råd til kundetype 1

Køb en sten med et GIA certifikat i en høj farvekvalitet som Top Wesselton (F/G) og en høj klarhed, som VVS 1 eller 2  med den bedste slibning, polering og symmetri (excellent). Den koster ca. 100-120.000 DKK.

Råd til kundetype 2

Køb en sten med et GIA, HRD, AGS certifikat i farven Top Wesselton – Top Crystal G/I og i klarheden VS 1 eller 2 – SI1. Helst altid med den bedste slibning, excellent. I denne kategori koster stenen ml. 60-80.000 DKK.

Råd til kundetype 3

Køb en 1ct. med eller uden certifikat, i farven I/J i klarheden SI 2- SI3 (det er meget svært at finde en acceptabel sten i den klarhed, men de findes), med den bedste slibning (excellent). Med en diamant på 1ct. bør der altid medfølge et certifikat. Såfremt der ikke gør det, kan stenen stadig være smuk og helt ”rigtig”, men så skal man betale mindre for den, end for en sten i samme kvalitet med internationalt certifikat. Den kan koste 42 – 55.000 DKK.

Diamanter i sidste kategori er ofte dem, der findes på auktioner og kan optræde som  ”superdeals” i udlandet. Hvis den er vurderet til f.eks. 10.000 kr., står du næppe overfor en god handel. Du står helt sikkert overfor en sten i lavere kvalitet end anført i dette eksempel. Der er ALTID en faktabaseret årsag (lavere farve, lavere klarhed, dårlig eller gammel slibning, kraftig flourosens).

Endeligt skal vi ikke glemme blandingen mellem kundetype 1 og 3. Han er umulig at stille tilfreds,  vil kun handle, hvis han føler han har mast en eller anden undervejs i processen og ender som regel med en rigtig dårlig kvalitet til for mange penge.

info@katerinapitzner.com


 

Se flere blogs



Profil

Katerina Pitzner

Katerina Pitzner

Diamanthandler
Katerina Pitzner blogger om det, der er værd at vide inden for diamantbranchen. Uanset om du overvejer at investere i egne ædelstene eller bare deler interessen for den eksklusive handelsvare, er Katerinas blog det rette sted at følge med.

På vegne af private forbrugere og investorer handler Katerina Pitzner direkte på verdensmarkedets diamantbørser og sidder selv som direktør for Copenhagen Diamond Exchange. Hun er desuden forfatter til bogen "Diamantjægeren – en rå verden i glimt".