Stop det Uber tuderi, og find en løsning i stedet

Esther Dora Rado
BLOGS Af

Mage til jammer skal man lede længe efter: Tuden og hylen og flæben over, at der kommer et nyt selskab til og skaber lidt konkurrence i Danmark.

Det, der rammer taxa-selskaberne lige nu, har været en realitet på det øvrige erhvervsmarked i hundredevis af år. Rigtig mange mennesker har arbejdet i virksomheder, der er blevet udkonkurreret, moderniseret, så der ikke var behov for så meget arbejdskræft, er blevet flyttet til udlandet eller lignende. Det er hårdt, men det er erhvervsmarkedets natur.

Som transportudbydere, der har været få om at dele et stort marked, har man været forskånet for de udfordringer, som vi andre har været nødsaget til at se som udvikling og sund konkurrence. Og som i øvrigt er noget af det, vi selv peger på, er afgørende for at sikre et innovativt og vækstskabende miljø.

”Mo-ar, Johnny har lige stjålet mit slik!”

Tror man virkelig, at sådan et selskab opfinder sig selv og på tarvelig og lurvet vis tiltusker sig ens hårdt fortjente kunder? Er det helt alvorligt, at vi har ondt i hovedet over, at nogen har været fremme i skoene og udfordrer en branche, der har stået stille i mange, mange år?

Selskaber opstår på baggrund af behov. Mennesker, der ser et problem eller en dagligdags udfordring, som de bestemmer sig for at yde noget for at løse. Hvorfor ser man ikke indad? Hvad har man gjort for at være innovativ og forny branchen selv, så kunderne kunne få et bedre og billigere produkt (jeg er klar over, vi har fået taxabestillings-apps, men er det nok?).

I London udviklede der sig en lang taxa-strejke og stor tumult, da Uber blev lanceret. Sure – måske ængstelige – vognmænd. Men guess, hvem der ikke var sure?! Det var kunderne. For det eneste, der beviser, at der er et behov, det er antallet på downloads af deres apps. There’s the judge.

På med boksehandsken?

Giver I op på forhånd? Hvad så med at komme ned i maskinrummet og komme i gang med at finde på noget, der kan modernisere jer selv. Det, der engang var jeres unikke selling point, nemlig servicen, slækkes der tilstrækkeligt på, fordi chaufførerne har mere travlt.

Snart er det også slut med Mercedes, og så har I heller ikke lækre biler med sort læder i længere. Til gengæld er der stadig høje priser. Vend dette markedsindtog til det positive at se sig selv i spejlet og tage op til revision, hvad det er for et unikt behov, I kan løse for jeres kunder, som kan skabe en bedre hverdag, så I igen kan have en virksomhed, der går forrest med at løse et problem? Og som Uber, Drivr og de andre ikke kan klare for mig.

Det er mere et spørgsmål om, hvordan man håndterer sådan en udvikling på ens eget marked, der er behov for svar på, i stedet for alt det piveri. Kæmp, eller smid handsken og luk ned.


 

Se flere blogs



Profil

Esther Dora Rado

Esther Dora Rado

Esther Dora Rado er erhvervskvinde og CEO for Corporate Communications. Hun er specialist i virksomhedskommunikation og profilering af topledere. Desuden er Esther bestyrelsesmedlem i Board Assure A/S, der arbejder med udvikling af direktions- og bestyrelsesmedlemmer.