Ledere, medarbejdere og Facebook er et dårligt match

Alexandra Krautwald

Spørgsmålet er svært at komme udenom. Bør ledere og medarbejdere være venner på Facebook?

Svaret er væsentlig lettere at gå til: Nej – i hvert fald ikke, hvis du ser facebook som andet end et strategisk branding-værktøj.

Imidlertid oplever jeg ofte det modsatte. At ledere er Facebook-venner med stribevis af medarbejdere, og at de mener, det understreger det tætte forhold mellem dem. ”Vi er jo en stor familie her hos os…”.

Det kunne ikke være en mere forkert vurdering.

Der er ingen tvivl om, at det kan anspore til hyggeligt samvær og kollegialitet i gode tider. Når alt går godt, og der er overskud på både økonomiske og menneskelige konti, kan de fleste ting jo fremkalde smil og godt humør. Men enhver virksomhed og ethvert forhold mellem leder og medarbejder går også gennem andre faser. Når det måske ikke lige går helt fantastisk med salget. Når der skal skæres en kollega eller ti. Eller når enten leder eller medarbejder har en periode med menneskeligt overtræk på kontoen. Situationer, hvor hverken leder eller medarbejder ønsker, at den anden part skal have alt for omfangsrig indsigt i privatsfæren. Og hvor det alt andet lige er lederens ansvar at sørge for, at situationerne med det lidt for personlige kendskab overhovedet opstår.

Ofte bliver problemstillingen belyst fra, hvad lederen får at vide om den ansatte. Og der er da heller ingen tvivl om, at ansættelsesforholdet ikke gavnes af, at en sygedag måske også indeholdt lidt sociale oplevelser, der uden omtanke blev delt med venner i cyberspace. Men forholdet går faktisk også den anden vej. Og alt for ofte undervurderer ledere, hvad medarbejdere får at vide om deres chef gennem sociale medier. Og hvordan det påvirker forudsætningerne for at kunne lede andre mennesker på en arbejdsplads, hvor de skal have tiltro til lederens vurderinger, mentale balance, standhaftighed, mod og meget mere.  

Ved en søgning på en række tilfældige Facebook-profiler i lederjob faldt jeg over nogle opslag med ordlydene:

-        Der røg den livmoder

-        Hjææælp - flaskerne har været hårde mod mig i weekenden - de ville bundes

-        Jeg har slået op med min kæreste, fordi jeg fandt hende i seng med vores nabo

-        I dag har jeg bare lyst til at bryde alle regler

-        Rejser til Indien i en uge for at komme af med gammelt barndomstraume

-        Nogen der vil låne mig til en ny cykel? Spillegæld, I ved nok.

Opslagene er ikke lige dem, du plejer at få som personlige informationer fra din leder. Men de er jo ikke exceptionelle for mediet uanset hvilken jobprofil afsenderen har. For i takt med de sociale mediers udbredelse og en ændring i den generelle privatsfære er alskens mere eller mindre bizarre informationer, man før ville holde i fortrolighed med de absolut nærmeste, jo blevet en del af hverdagskommunikationen. Men forholdet mellem leder og medarbejder har ikke ændret sig med tilsvarende karakter.

Som leder er en vis autoritet og respekt nødvendig – det er dig, der har ansvaret, og dig der i de tilspidsede situationer sidder med medarbejderens skæbne i hænderne. Og forestil dig blot et kort øjeblik at skulle præsentere nedskæringer, fyringer eller måske en ny plan eller strategi, der kræver ny adfærd og tiltro til ledelsens, efter medarbejdere er blevet indviet i din spillegæld, dit fallerede parforhold, for mange fugtige weekender eller lignende personlige forhold.

Som leder må du træffe et valg for brug af din facebook-aktivitet. Enten er den personlig og kan kun ses af dine venner, mens medarbejdere ikke lukkes ind i dit personlige univers. Eller også er den et netværks- og branding-værktøj på linje med LinkedIn, hvor hver aktivitet nøje skal overvejes i forhold til den profil, du ellers prøver at opbygge i omgangen med dine medarbejdere.

Ved nærmere eftertanke må jeg vist hellere selv få løbet min facebook venneliste igennem og samtidig have tættekammen fundet frem. 


 

Se flere blogs



Profil

Alexandra Krautwald

Alexandra Krautwald

Adm. direktør
Composing A/S
Alexandra Krautwald blogger om de konsekvenser, erhvervslivets udvikling har for ledere. Hvis du sidder i chefstolen, er det her, du skal følge med for at holde fingeren på pulsen.

Som rådgiver for top- og mellemledere og forfatter af to bøger om ledelse har Alexandra Krautwald de bedste forudsætninger for at give brugbare indspark til debatten om, hvad der skal til for at lede med succes.