Marketing dine kunder vil takke dig for !

Klaus Lund
BLOGS Af

Vi er i en periode, hvor flere og flere virksomheder markant opprioriterer
deres kundefokus og hyppigt under paraplyen af Customer Experience
Management. Et af de områder, hvor det at TÆNKE kundeorienteret og
VÆRDISKABENDE vinder meget mere frem, er inden for virksomhedernes
markedsføring.

I denne sammenhæng vinder det nye buzz word”Content Marketing”også kraftigt frem, og der er sågar netop udgivet den formentlig første bog på dansk om emnet: ”Content Marketing bogen” skrevet af Joakim Ditlev og Signe Damgaard Jepsen. (Bogen kan absolut anbefales som en god og praktisk orienteret indføring i Content Marketing mindsettet).

Sammenhængen mellem Content Marketing og kundeorientering

En del virksomheder vil måske mene, at de ER kundeorienterede i deres markedsføring, fordi de HAR segmenteret deres markedsføring, så den passer til målgruppen. MEN der ER stor forskel på at have målrettet virksomhedens salgsbudskaber og så lave værdiskabende markedsføring, som HJÆLPER kunderne – altså marketing som jeres kunder vil takke jer for!

Baggrunden for, at der nu kommer mere fokus på kundeorienteret markedsføring, er, at kundernes købsbeslutningsproces HAR forvandlet sig til, at der sker en stor mængde informationssøgning på nettet inden køb af de fleste produkter og serviceydelser (i det såkaldte Zero Moment of Truth). Vi går fra PUSH markedsføring med salgsgas og sælgende budskaber om, hvor fortræffelige vi er, til PULL markedsføring, som betyder, at vi skal være til stede der, hvor kunden starter sin købsproces på nettet. Ambitionen skal være at være til stede med det bedste ”content”, der hjælper kunderne med deres købs overvejelser. ”Content” handler så typisk om:

           Formidling af erfaringer og gode råd

  • Hjælpe kunden

  • Gode tips & tricks

  • ”Uddanne” kunden.

 

Når det derfor er relevant at tale om kundeorientering i denne sammenhæng, er det, fordi det stiller krav til virksomhederne om virkelig at FORSTÅ, hvad der optager deres kunder, og hvordan de kan HJÆLPE deres kunder, frem for at lave markedsføring, hvor man på klassisk vis fremhæver alle virksomhedens fordele. Det betyder, at det content, man producerer, skal være så overbevisende, at kunden på det grundlag henvender sig til virksomheden og vil købe dens produkter og serviceydelser, fordi man har ”lagret” et godt indtryk hos kunden, og i bedste fald fordi man har fået skabt sig en position som sin branches ”Thought Leader”. Hertil kommer, at priserne selvfølgelig skal være konkurrencedygtige, idet kunderne til allersidst typisk tager en tur rundt på nogle af prisportalerne.

En af udfordringerne med Content Marketing

Sammenlignet med klassisk PUSH markedsføringstiltag som f.eks. annoncering, kampagneudsendelser etc. så er en af udfordringerne med Content Marketing, at det er lidt sværere at måle return on investment på de enkelte tiltag. Det stiller til gengæld nogle ekstra krav til måden, hvorpå man løbende laver analysen: "Hvor kommer vores kunder/salg fra?". At det er lidt sværere at måle på resultaterne af Content Marketing tiltagene ændrer ikke på, at jeg er overbevist om, at Content Marketing = kundeorienteret markedsføring er en trend og et værktøj, vi kommer til at se meget mere til de kommende år.

kl@klauslund.dk


 

Se flere blogs



Profil

Klaus Lund

Klaus Lund

Adm. direktør
Klaus Lund & Partnere
Klaus Lund blogger om, hvordan man som virksomhed skaber den bedste relation til sine kunder, hvad enten man driver restaurant eller bank.

Klaus Lund er adm. direktør i Klaus Lund & Partnere og har mere end 25 års erfaring fra konsulentbranchen. Bl.a. som stifter af ProMentor Management A/S, som i 1999 blev solgt til Aston Group og som medforfatter til adskillige ledelsesbøger.