Led dem ind i fristelse og fri dem....

Alexandra Krautwald

Cimber drejede nøglen om i går. Storbankerne fyrer medarbejdere. Flere virksomheder nedjusterer deres forventninger. C20 står stille i startboksen. Og ledere over en bred kam satser blindt og visionsløst hele butikken på forputtelse og forpligtelse, som enhver jævnt begavet student kan læse sig til og praktisere efter en manual. Men det som alle kan praktisere, er der sjældent kommet vækst ud af, og prisen kan hurtigt blive deres eget job. For det næste Danmark består af erhvervsledere der tør udvise passion og drømme.

Hvor mange mennesker tror du, at Martin Luther King havde fået med sig i kampen mod racisme, hvis han havde stillet sig op og erklæret, at han havde en handlingsplan i stedet for en drøm om en helt andet verden?

Hvad tror du, Google var blevet til, hvis deres eventyr havde taget sit afsæt i et excelark i stedet for kreativitet, tro og mod til nytænkning?

Havde Obama vundet valgkrigen uden retorik og troen på "Yes we can"?

Nej vel?

Den økonomiske afmatning har trukket vovemodet og viljen ud af danske ledere. Det er efterhånden blevet en udbredt disciplin at forsøge at gemme sig længe nok i mængden blandt alle de andre, der heller ikke tør træde i karakter. Eller at navigere efter, hvad alle de andre ledere gør. Dem der venter, afventer og afskærer. De har tabt kampen mod tilbagedrift og er snarere med til at give den næring, fordi succes netop kommer af at gøre noget andet end alle de andre.

Jeg ved ikke, hvad lederne venter på, skal ske (af sig selv). Men jeg har et bud på, hvad medarbejderne savner og efterlyser.

I Composing har vi netop gennemført en analyse blandt 3000 medarbejdere om deres ønsker til deres ledere efter krisen. Og svaret er klart. De vil have visioner, lyst, mod, tro og begejstring – og de vil se det udlevet, hver eneste dag. Men den aktuelle tilstand er ifølge svarene, at medarbejdere keder sig på arbejdspladsen, hvor hverdagen er præget af administration, kontrol og rutinearbejde, og hvor træghed på markedet og risikoen for yderligere nedskæringer er meget mere italesat af ledelsen end troen, drømmene, gnisten og visionerne. Og tragisk nok er det jo netop det, der får enhver til at yde det ekstra af ren og skær lyst. For som de svarer:

"Hvis I gerne vil have vores organisation til at lykkes, så må I få os og kunderne til at forelske os i visionen, strategien, produkterne og serviceydelserne".

I fremtiden bliver alle ledere nødt til at tegne en drøm, der er så attraktiv for både medarbejdere og kunder, at de får lyst til at forfølge den. Det er ikke nok at bræge gamle floskler om at ville være den foretrukne leverandør inden for dit eller dat. Eller at blive Danmarks mest eftertragtede arbejdsplads. Fremtidens ledestjerner bliver nødt til vække langt dybere følelser i folk, hvis vi vil have dem op af stolene. Medarbejdere skal have muligheden for at gøre en forskel i verden. De skal involveres i store tanker og vidt ragende planer. De skal inviteres med i en drøm, der er så ambitiøs og spændende, at den ligger uden for rækkevidde men inden for synsfelt. Og som samtidig vækker en indre glød i dem. Ledere kan i denne sammenhæng lære noget af musikbranchen, skuespillerfaget og filmverdenen, der tiltrækker på drømme, og får folk til at arbejde næsten gratis bare for at få lov at være med.

Når drømmen er installeret, og folk er med, så kan lederne sætte drømmen i system og gøre anvendelse af alle de mange fine ark, systemer, overvågning og monitorering. Men arbejdet skal gøres let og overskueligt og lige til højrebenet at udføre. Mennesker gider ikke en masse administrativt besvær, mens de drømmer. Det hænger ikke sammen.

At sige farvel til det begrænsende, forsigtige og middelmådige er en vinderstrategi i sig selv. Virksomhedsledelse og -succes handler som i alle andre af livets forhold at friste sine omgivelser.

Jeg håber at se nogle topchefer gøre alvor af muligheden. For lige nu er der ikke mange Martin Luther- Obama- og Larry Page-skikkelser tilbage på banen. 


 

Se flere blogs



Profil

Alexandra Krautwald

Alexandra Krautwald

Adm. direktør
Composing A/S
Alexandra Krautwald blogger om de konsekvenser, erhvervslivets udvikling har for ledere. Hvis du sidder i chefstolen, er det her, du skal følge med for at holde fingeren på pulsen.

Som rådgiver for top- og mellemledere og forfatter af to bøger om ledelse har Alexandra Krautwald de bedste forudsætninger for at give brugbare indspark til debatten om, hvad der skal til for at lede med succes.