Hvad kan vi danskere - på internettet?

Steffen Hedebrandt

De klogeste mennesker i vores tid er ikke er dem, som har de bedste svar, men dem som stiller de rigtige spørgsmål.

I den seneste tid har nærværende medie høstet meget hæder og anerkendelse af deres nøgterne gennemgang af, ”hvad danskere kan”, i en lang række lande. Det er vigtigt. En oplysning af danskerne omkring, hvordan andre er draget ud og har opnået succes, og hvilke faldgrubber som bør undgås.

Det er dog også en gammeldags fremgangsmåde. En slags 20´ende århundreds-research. Sådan plejer vi at gøre. Sådan gjorde vi i går. Det industrielle samfund. En liniær udvikling.

Moore´s lov

I 1965 udgav Gordon E. Moore (Medstifter af Intel) for første gang en rapport, hvori han studerede computerchippens udvikling og ydeevne over tid. Moore opdagede, at Chippens ydeevne faktisk fordobles hvert 18. måned. Klart, tænker du måske. Chippene var ikke så kraftige i starten. Det vilde (og vigtige) er dog, at denne trend er forsat frem til i dag. Computerchippens ydeevne fordobles hvert 18. måned.

Futurist/fremtidsforsker Ray Kurzweil samt andre, har udvidet Moore´s forskning og fundet samme trend indenfor en lang række andre teknologier end computerchippen. Se nedenfor.

Denne trend forudsiges at fortsætte indtil vi rammer, hvad der populært er kendt som Technological Singularity. Læs mere om det her

Lad os for en kort stund lege lidt med denne viden.

Tænk tilbage på teknologien og internettets udbredelse for 10 år siden. Hvor gammel var du? Hvilke teknologiprodukter brugte du osv.?

Gør dernæst en status i dag. Hvor gammel er du? Hvilke teknologiprodukter og services bruger du i dag?

Prøv så nu at fremskrive dig selv 10 år, velvidende at teknologiens ydeevne fordobles hvert 18. måned. Hvor mange teknologiprodukter bruger du om 10 år, og hvad tror du de kan?

Teknologien udvikler sig eksponentielt.

Fremtidens gazeller og den romerske gud Janus

Med dette in mente må vi derfor slå en streg i sandet.  Fra et fokus på vækst gennem eksport mod et bestemt marked, til omsætning uafhængig af fysisk lokation. Fra virksomheder som vækster lineært til eksponentielt.

Vejen hertil er dog ikke nem.

20.000 danske små og mellemstore virksomheder, udgør ryggraden i vores erhvervsliv. 

God og sund virksomhedsdrift er, hvad Danmark i går, i dag og i morgen skal leve af.

Den eneste måde at forudsige fremtiden på, er at skabe den. Det er sandt. Virksomheder skal være visionære, planlægge og dernæst eksekvere. I mange tilfælde lander de nogenlunde, der hvor de håbede, men mange gange viser virkeligheden sig også at overgå fantasien. 

Eksponentiel teknologiudvikling ses tydeligt mange steder. For eksempel ved en sammenligning af paveindsættelsen i 2005 og 2013.

Danske virksomheder står altså i et konstant krav om ambidexteritet. De skal være i stand til både at bruge højre- og venstrehånd. Som den romerske gud Janus, må de have et øje på, hvad der er sket og et øje vendt frem mod det som vil ske i fremtiden.

Det vi i hvertfald ved er, at teknologien fornyer og fordobler sig hvert 18 måned (nb. nogle forudsiger, at denne trend vil aftage). Virksomheder kan ikke forvente at drive succesfuld forretning i morgen, med den tilgang som virkede i går.

Fremtidens gazeller bliver de som kommer med valide løsninger på denne konstante udfordring.

Optimismen bobler på det danske internet

I forhold til vores landsstørrelse, så er vores bidrag til verdens teknologi, og særligt computerteknologi, ganske signifikant. Læs denne artikel. 

Og indenfor de sidste 10 år har personer som Morten Lund, Thomas Madsen-Mygdal, Janus Friis, Tommy Ahlers, Nikolaj Nyholm med flere skabt globale successer med internettet som motor.

I løbet af foråret deltog jeg selv blandt andet ved events som TechBBQ (Arrangeret af Trendsonline) og Imagine If… With Richard Branson (Arrangeret af Morten Lund´s XO). Ved disse events blev der rundhåndet delt ud af gode råd fra de som tidligere var lykkedes, til de som nu aspirere på at bygge virksomheder og teknologier, som kan udvikle sig eksponentielt.

Ønsker du at være opdateret på hvad disse teknologi- og internetiværksættere løbende arbejder på, så kan Trendsonline på det kraftigste anbefales. The Nordic Web er også interessant for et mere Nordisk kig på branchen. Derudover, kan du løbende følge #CPHFTW på diverse sociale medier. Besøg også et Coworking kontor. Og sidst men ikke mindst, så kan du endda tage en tur til et hus i Barcelona med 20 andre af iværksættere.

Kreativiteten er enorm.

Svaret på vækst i fremtiden er ikke et bestemt marked, land eller region.

Spørgsmålet, der i stedet bør stilles er: Hvad kan vi danskere - på internettet?

Kommentarer, tilføjelser og spørgsmål modtager jeg gerne på Twitter.

Forsat god sommer!

 

 


 

Se flere blogs



Profil

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt blogger om iværksætteri – især den slags, der handler om digitale løsninger. Han ser de muligheder, andre overser, hver gang en branche vendes på hovedet af nye idéer og teknologier.

Som cand.merc. med iværksættererfaring er Steffen Hedebrandt nu marketingdirektør hos Airtame, der har udviklet en wireless HDMI-løsning til virksomheder. Han er desuden tidligere nordisk direktør hos Upwork.com, verdens største platform for freelancere.