Generation Guldfisk

Steffen Hedebrandt

En, to, tre sekunder. Det er dén opmærksomhed, du kan forvente. Så er snappet væk.

Ungdommen nu til dags. Overstimuleret. Underfokuseret. Alting halvt og intet helt. Fear of missing out. Snapchat. Facebook. Twitter. Instagram. Spotify. Netflix. Laptops. Tablets. Mobiles.

 

 

Selvsagt er det en ny generation. Egentlig repræsenter de meget mere end det. Et skifte. Fra dem som voksede op før muren i Berlin blev væltet og dem hvis første spillekonsol de husker er en Playstation og ikke en Commodore 64. TV Kanalen hedder Youtube. Dét er de "Digitalt Indfødte", som de populært kaldes. De har ikke kendt en verden uden internet og mobiltelefon.

Foruden samtidens modediktat, så ser de på ydersiden ud som de altid har gjort. På indersiden er de ganske anderledes indrettet. De læser blogpost, ikke bøger. Kommunikerer hele tiden, men er aldrig helt tilstede. Er fyldt med ideer, men skaber ingenting. Sluprer caffe latten i sig, mens de spiser paleo - Kender ikke sort filterkaffe og rugbrød. SMS´er mens du snakker og sætter altid filter på billedet (af virkeligheden) inden det ryger på sociale medier.

 

 

Kender du dem? Det gør du helt sikkert. Har du lyst til at ignorere dem? Ja, måske. Kan du tillade dig det? Nej.

Det er en signifikant anderledes generation. De strømmer nu ud på skoler, arbejdspladser og udgør fremtidens forbrugere. Det stiller andre krav til dig som uddannelsessted, arbejdsplads og markedsfører.

Et hvert af disse steder fortjener egentlig en større udredning. Vi starter dog med en kortere intro til udfordringerne som Generation Guldfisk bringer med sig.

Sådan underviser du Guldfisken

Den svømmer rundt i et konstant omskifteligt badekar, Guldfisken. Den er vant til, at der hele tiden lurer et nyt (teknologi) slot rundt om det næste hjørne. Væk er blyant, tavlekridt, papir notatsbog og kalender. De unge mennesker, der i dag fylder skolebænken i landets skoler, kan let være ejer af både smartphone, tablet og laptop. Det er deres værktøjer. Undervisning er i teorien altid tilgængelig på internettet. Måske ikke fra deres egen skole, men viden er i den grad ikke en eksklusiv vare længere. Så, hvorfor skal de høre efter?

Det er den udfordring underviserer i dag står med.

Bør man forbyde internetforbindelser til skolerne for at højne opmærksomheden? Nok ikke.  Bør eleverne, som eksempel, aflevere deres fysikbeviser som Youtube video i stedet? Ja, det bør de nok. Du har 1, 2, 3 sekunder til at holde dens opmærksomhed. Fang guldfiskens attention lige dér, hvor den er lige nu.

Guldfisken på arbejde

Når Generation Guldfisks uddannelse engang er ovre venter arbejdsmarkedet. I dag, er det stadig præget af 8 til 16 tænkning – 37 timers arbejdsuge. Du arbejder, når du sidder her. Når du ikke gør, så har du fri. Det skal måske endda have et gran af surt og hårdhed over sig, for at være en rigtig arbejdsplads.

Generation Guldfisk vil noget andet.

Det skal være sjovt, udviklende og multi-kompetencekrævende. Ikke fordi der stilles et krav om let arbejde for dovne unge mennesker. Tværtimod. Generation Guldfisk ønsker at være konstant på. Arbejde er ikke længere et sted. Kender ingen tid. Ligesom alle andre dele af deres liv. Det digitale flyder sammen med det analoge.

Forstår du at ændre og tilpasse din virksomheds organisering til at facilitere dette, så vil de bedste medarbejdere i fremtiden komme til dig. Gør du ikke det, så risikerer du ansættelser, der gør både individet ulykkelig og dig som virksomhed lønkroner fattigere.

Sådan Markedsfører du dit produkt til Guldfisken

Begynd at tælle inde i dit hoved igen. 1, 2, 3 sekunder. Det er den tid du har til rådighed. 80´erne og 90´erne bød på kronede dage for massemarkedsføring og segmentering af kunder i demografiske grupper. De som havde penge kunne skubbe produkter ud til kunden. Der var begrænsede valgmulighed og forbrugerne var ikke i særlig grad oplyste om deres alternativ.

Først kom internettet og siden flyttede det ind på alle mobiltelefonerne. Det betyder at forbrugerne konstant er (har muligheden for at være) oplyste. De hyper stimuleres. Online og offline. SoLoMo, kaldes det. Social, lokal, mobil eksponering. Er du ikke der, så er dine konkurrenter. De har altid mulighed for at gå med det bedre alternativ. Rammer du bare en smule ved siden af i din markedsføring så tæller vi igen 1, 2, 3 og så kastes opmærksomheden videre på den næste impuls.

Lykkes du med undervisning, arbejdet eller salget? Hvis ja (eller modsat), så kan du forvente en øjeblikkelig transparent feedback. Gjorde du det godt eller dårligt? Den offentlige gabestok er kun få minutter væk.

Held og lykke med Generation Guldfisk.

Kommentarer, tilføjelser og spørgsmål modtager jeg gerne på Twitter.


 

Se flere blogs



Profil

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt blogger om iværksætteri – især den slags, der handler om digitale løsninger. Han ser de muligheder, andre overser, hver gang en branche vendes på hovedet af nye idéer og teknologier.

Som cand.merc. med iværksættererfaring er Steffen Hedebrandt nu marketingdirektør hos Airtame, der har udviklet en wireless HDMI-løsning til virksomheder. Han er desuden tidligere nordisk direktør hos Upwork.com, verdens største platform for freelancere.