Sådan skaber du business med Twitter

BLOGS Af

Hvordan skaber du leads og forretning på Twitter? Læs med, så får du tre konkrete tiltag, du kan starte nu. Twitter er ikke relevant for alle, og der er en skepsis, når jeg holder workshops om at kvidre på 140 tegn. Det er kun en fordel for dig, for så er konkurrencen mindre.

Først nogle hurtige fakta om Twitter i Danmark. Der er omkring 200.000 danske profiler, hvoraf halvdelen skønnes aktive. Ifølge Twittercensus er der fem større grupper på Twitter:

  • Teens

  • Sportsinteresserede

  • Kendisser

  • Politikere/journalister/kommunikationsfolk

  • Iværksættere

Vil du se sammensætningen af dine følgere, så klik ind på dette interaktive kort. Generelt er Twitter-brugere first movers, der påvirker andre grupper, så der er god grund til at skabe relationer på Twitter.

Hashtags kommer vi ikke uden om. Brug dem, så andre tweeps kan finde din tweet ud fra en fælles interesse. Men hvilke skal du bruge? Tja, gå ind på PRxpress' blog for de mest gængse danske hashtags. Og brug overskrift.dk til at se, hvor meget et hashtag er blevet brugt over den sidste måned. Hashtags bruges meget i forbindelse med events som Folkemødet (#fmdk), Melodi Grand Prix (#escdk) og VM i fodbold, hvor Twitter har indført hashflags i form af et lille flag for hvert land.

 

 

Er du helt ny på Twitter (#nypaaTwitter), så læs Leoparddrengens Twitter guide. Og nu til konkrete tiltag, du kan starte lige så snart du har læst blogposten færdig.

Skab leads gennem #hashtags

Ved at følge hashtags finder du ud af, hvem der interesserer sig for dit område og dine produkter. Og helt specifikt kan du via #twitterhjerne svare på så mange spørgsmål, du orker. Men hvorfor svare på spørgsmål? Ja, det er kernen i Content Marketing at hjælpe potentielle kunder. Når de så er klar til at købe dit produkt, vil de højst sandsynlig overveje dig som leverandør. Og især hvis du skaber og vedligeholder en langvarig relation - det er Twitter perfekt til. Her et eksempel, hvor en støvsugerproducent eller -forhandler nemt kunne have scoret en kunde:

 


 

Mens jeg skriver denne blogpost har jeg hjulpet to personer ved at følge #twitterhjerne. En om podcasts (som jeg også selv laver) og en om kritiske holdninger til VM i fodbold (medie relevant, som jeg blogger om). Et andet eksempel er min kollega i Bolius Line Jensen, der hjælper en vilkårlig person på Twitter med et spørgsmål om håndværkeres timepris. Bolius skal øge boligejeres livskvalitet - så personlig hjælp på Twitter med et link til en Bolius-artikel er helt perfekt. At denne vilkårlige person så er en journalist og vært på P4 er heller ikke dårligt. Kunne journalisten bruge Bolius næste gang, han tager fat i et boligrelateret emne? Tjek tweet-udvekslingen her. Faktisk kom min anden kollega Kristine Virén i Hammerslag, fordi jeg følger #twitterhjerne, hvor værten efterspurgte en arkitekt til at medvirke i programmet. Hvem vil ikke være ekspert inden for sit eget område for 6-700.000 mennesker i prime time på DR1?

Spar på PR-bureauet - brug Twitter

I og med så mange journalister er på Twitter, er der god mulighed for at skabe og vedligeholde relationer med journalister. Husk dog ikke at være for pushy. Hjælp journalisten uden at gå over stregen. Heldigvis er store dele af arbejdet allerede lavet for dig. Ernst Poulsen har samlet 2.300 danske journalister på Twitter. Og han har endda delt dem op i emner, som de skriver om. Følg dem, der skriver om dit område og hjælp, når du kan. Måske du kommer i Nyhederne eller Børsen.

Bonus sparetip: Næste gang dit PR-bureau fakturerer dig for "medieliste" eller ikke vil dele navne på journalister med dig, så vis dem Ernsts liste og fyr dem på stedet! Du betaler for deres relationer ikke for kontaktinformationer. Søger du nyt bureau, så tjek min crowdsourcede liste over Danmarks bedste kommunikationsbureauer.

Søg og du skal finde... leads

Twitters søgefunktion er efterhånden ganske god. Brug den til at finde leads, som du kan skabe relationer til, hjælpe og på sigt have en mulighed for at sælge til. Her tænker jeg på alt fra pizza til it-sikkerhed, fra finansielle ydelser til vin og fra møbler til fitness. Det handler simpelthen om søge på danske tweets med de søgeord, der er relevante for dig. Derefter følger du disse personer og skaber relationer.

Hvis en person på Twitter giver udtryk for at stå i en købssituation lige nu, så tilbyd dem viden, hjælp og lad dem vide, at du har produktet, som de har brug for - uden at være pushy. Derefter skal relationen ind i CRM-systemet. Et andet eksempel på at skabe leads er, hvis en tweep giver udtryk for utilfredshed med en konkurrents services eller produkter, så spørg ind til udfordringerne og prøv at løse dem. Det sætter dig i positivt lys uden at du opfattes som pushy. Hold relationen - så skal de nok komme til dig, når de ikke orker konkurrenten mere.

Ready, get set, go...

Alle, der forstår det basale ved Twitter, kan lige nu gå i gang med de tre tiltag. Ja det kræver tid, men det gør al marketing og lead generering. Det er bare om at komme i gang. Hvis du opnår succes, så ping mig på Twitter - jeg vil altid gerne høre om succeser på Twitter! Held og lykke!

 

 

Læs også



Profil