Driverless cars. Et skridt nærmere.

Steffen Hedebrandt

Californien, Januar 2013. En uge fyldt med møder på Elance´s hovedkontor i Mountain View er netop overstået. Jeg sidder i den lejet bil på vej mod SFO, San Francisco´s internationale lufthavn. Med et halvtræt blik kigger jeg ud af vinduet. I bilen ved siden af mig bliver to mænd transporteret, af bilen. Ingen af dem holder nemlig hænderne på rettet. Begge har de hver deres notatblok. Taler lidt sammen mens bilen ellers fører dem sikkert op af 101. Der er et rat i bilen, hvorfor bruger ingen af dem dog det, tænker jeg for mig selv.

I sidste uge faldt jeg over nedenstående update i mit Facebook feed:

Hvad der for det utrænede øje lignede en ganske almindelig update af Google Maps, var faktisk en del af noget meget større.

Jeg tror, at alle er bekendte med Google Maps. Lidt mere ukendt er nok Uber. Uber forbinder passagerer med biler og chauffører, som kan transportere dem. Dette suppleres af en hel masse lækker teknologi. Blandt andet kan du følge den bil, som du har bestilt, på sin vej mod dig og få at vide, hvornår det er billigst at køre, som en funktion af udbud og efterspørgsel. Hvad endnu færre nok har opdaget var, at Google Ventures investerede 258 millioner amerikanske dollar i Uber i august 2013.

Hvorfor investerer Google i en transport app?

Du sidder nu måske og grubler over, hvorfor Google kan finde på at investere mere end 1 milliard i en “transport app” ?

Det kan de fordi app´ens teknologi kan linke til et større projekt:Google Driverless car (Se video her. Bemærk videoen er fra 2011. Hvor langt fremme tror du, at de er nu?)

Google´s partnerskab med Uber betyder, at “lige om lidt”, når en familie fra Jylland skal over at besøge deres studerende bror, søster, søn, datter i København, så kan de køre i deres egen bil indtil de når for eksempel Høje Tåstrup. Herfra finder de en parkeringsplads, som deres Google Map foreslår. Fra denne parkeringsplads, kan deres Uber chauffør tage dem med videre ind til byen og de slipper for problemer med parkering, at finde vej og lignende. Det er på kort sigt.

På lidt længere sigte, så vil der holde en bil. Ikke nogen chauffør. Hvorfor skulle der være det? Bilen er sikrere uden. Teknologien laver færre fejl. Den kan tage forbehold for kø. Den kan ikke snyde dig ved at køre en omvej.

Fremtiden er nu. Slut med chauffør.

For de som lever af at køre folk fra A til B er dette naturligvis ikke den bedste nyhed. Det betyder, at rollen må redefineres. Der må leveres ekstra meget værdi, på de områder, som maskinen ikke kan.

Som forbruger og som samfund er det dog rigtig gode nyheder. De fleste af os ved at finde en god og billig parkeringsplads i København ikke ligefrem er en dans på roser. Ligeså, og særligt indtil, at metroen er færdig, er der ofte megen vejarbejde i byen. Kø og anden forsinkelser. Vi slipper for at bekymre os om det.

For samfundet som helhed, er det også gode nyheder. Tænk, hvor mange chauffører, der idag er offentligansatte. Der er skattekroner at spare. Tænk på den klassiske ventetid til at taxaen ankommer. Den forsvinder. Du kan se præcis, hvor din bil er og hvornår den ankommer.

Fra den ikke-transparente, til den transparente virksomhed og videre til Singularity

Jeg tror, at logikken i ovenstående er til at følge. Så lad os kigge længere frem. Lad os tage den store kikkert i brug. Lad os komme op i helikopteren. Hvad er det Google strategisk gør, når de går i gang med at lave Driverless Cars?

I dette blogpost, forsøgte jeg at demonstrere, hvorfor at virksomheder bør komme i gang med at være mere transparente. Det er åbenlyst og ligger lige for. Indenfor de kommende år vil det være her, at de lavere hængende frugter (og forretningsmodeller) kan findes.

Men rundt om det næste hjørne, der ligger Singularity og venter.

Singularity er et (for nu) hypotetisk tidspunkt. Det ligger og venter på verden. Det er et tidspunkt, hvor kunstig intelligens bliver større end den menneskelige. Hvor vi mennesker ikke længere tager os af basale opgaver. Det gør teknologien.

Hvad vi så skal bruge vores tid på som mennesker, det må du ikke spørge mig om. Endnu.

Pointen er her, at Google i deres største forretningsområder, for nu, fokuserer på at gøre verden mere transparent. Forsøger at stille al information til rådighed. Men det der skal være deres fremtid om 10, 20 eller flere år, det er Singularity teknologi. For eksempel Driverless Cars.

På kortsigt, ligger de største gevinster og venter på de som tør at være transparente.

På længere sigt vil de, som ultimativt vinder, være de som leverer Singularity opfindelser. Altså opfindelser, som endeligt og ultimativt løser et problem, på en måde så mennesker ikke behøver at bruge deres tid på det, fordi alternativet er bedre.

Kan du følge denne logik?

Hvad skal mennesker bruge deres tid på, når Singularity ankommer?

Hvordan arbejder i, i jeres virksomhed med ovenstående?

Kommentarer, tilføjelser og spørgsmål modtager jeg gerne på Twitter.


 

Se flere blogs



Profil

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt blogger om iværksætteri – især den slags, der handler om digitale løsninger. Han ser de muligheder, andre overser, hver gang en branche vendes på hovedet af nye idéer og teknologier.

Som cand.merc. med iværksættererfaring er Steffen Hedebrandt nu marketingdirektør hos Airtame, der har udviklet en wireless HDMI-løsning til virksomheder. Han er desuden tidligere nordisk direktør hos Upwork.com, verdens største platform for freelancere.