Mangfoldighed rimer på ... penge

Annette Franck
BLOGS Af

Nationalitet, alder, køn – meget køn. Det var temaerne til dagens konference om mangfoldighed, ’Growing business with different minds’. Vi havde styrket os ved frokostbuffeten, før CEO Jeff Gravenhorst, ISS A/S gjorde det virkeligt kompliceret ved også at nævne religion i en bisætning. 

Mangfoldighed er svært for os danskere, - vi er ikke gode til det. Meget symptomatisk fokuserede vi kun på et aspekt af gangen i indlæggene og debatten. Der var meget fokus på køn. Hvordan skal vi kunne forklare os selv, at kvinder har været på arbejdsmarkedet i generationer og alligevel forsat underrepræsenterede i topledelse og bestyrelser? På andre parametre går det ikke stort bedre, så vores tal er ’skæve’ her i landet. 

Der sker ikke noget

Netop tallene gjorde det tydeligt for en af dagens talere, at udviklingen ikke kommer af sig selv. Anne Bornfeld, HR direktør i IBM, konstaterede, at den danske organisation var ’worst in class’ på kønsfordeling blandt ledere, selvom det var en målsætning i koncernstrategien. Der skete bare ikke nogen forandring. Den vedvarende ulige kønsfordeling var bare den første af flere aha-oplevelser. Alder får man en vis respekt for … med alderen. ’Når man selv pludseligt tilhører en anden generation’, som hun sagde. Men hvad med valg af livsstil, sexuel orientering og den bagage man har med i form af etnisk baggrund og kultur? Vi er ikke gode til at rumme disse forskelle. Derfor ser vores arbejdspladser alt for ens ud. 

Det koster kassen

Det er et problem, fordi vi bliver udygtige af at være for ens. Erhvervs- og Vækstminister Margrethe Vestager gjorde i sit indlæg opmærksom på, at udenlandske virksomheder er 15% mere produktive end danske. Vel at mærke her i Danmark.

Vi udvælger ikke folk på kvalifikationer, men på hvor godt vi forstår dem, og hvor meget de ligner os selv. Vi spejler os i hinanden. Det er ret begrænsende i en nation på fem millioner og alvorligt, fordi vi er en lille åben økonomi i global konkurrence.  

ISS har analyseret værdien af ’diverse teams’. Konklusionen er klar: ’We make more money on diverse teams’ lød det fra Jeff Gravenhorst, ISS Group. Mangfoldighed rimer på penge, så hvis ikke vi kan skabe mangfoldighed af lyst, skal vi handle af sund fornuft. 

Vi skal lære det

Dagen igennem konstaterede jeg, hvor vanskeligt det er for os at holde fokus på dette emne: Mål, formål og metoder skiftede gennem indlæg og debat. Køn, alder, nationalitet - et tema af gangen, for ellers blev mangfoldighed et abstrakt begreb. 

’Det er vigtigt at huske på, at det ikke handler om ond vilje’, sagde Anne Bornfeld i en uformel pause-snak. En vigtig pointe, tænker jeg, men vi må nok forstå, at mangfoldighed er noget vi kollektivt skal lære. Netop fordi vi er så ens her i landet, har ingen af os fået ind med modermælken, hvordan vi samarbejder på tværs af forskelle. Selv køn er en udfordring for os, og det er jo ellers en ret forudsigelig forskel, vi trods alt ikke kan give globaliseringen skylden for, eller forvente at politikere fikser for os. 


 

Se flere blogs



Profil

Annette Franck

Annette Franck

Ekspert i forandringskommunikation. Stifter af Corporate Voice
www.corporate-voice.dk

Annette Franck blogger om, hvordan vi samarbejder produktivt på vores arbejdspladser, når hverdagen konstant udfordres af komplekse forandringer. Resultater og trivsel hænger sammen, men rækkefølgen er afgørende: Når vi samarbejder om at skabe resultater, så trives vi.

Med 20 års erfaring i ledelse, forretningsudvikling og Human Ressource er Annette specialist i forandringskommunikation og forfatter til bogen "Modarbejder eller medarbejder - Forandringskommunikation skaber samarbejde". Hun rådgiver om udvikling og implementering af forandringer på arbejdspladser. Hendes baggrund er cand.phil. i voksenpædagogik, MBA og master i journalistik.