Strategiimplementering – Aktuelle trends

Klaus Lund
BLOGS Af

Strategiimplementering – Aktuelle trends

”Eksekvering, eksekvering, eksekvering” siges der for tiden oftere og oftere, når topchefer skal udtale sig om, hvorfor deres virksomhed har succes. Finanskrisen har i stort omfang haft fokus på omkostningstilpasninger og eksekvering af disse i høj hastighed. Vi står nu ved et skifte i mange brancher på vej ind i et vækstscenarie, om end formentligt lavvækstmarkeder, og derfor er det yderst interessant at se på, hvilke trends der er i forhold til at lykkes med den form for strategieksekvering.

Nedenfor nogle bud på disse trends:

1.Effektiv strategieksekvering som disciplin ophøjet til at blive et ”Must Win Battle”

De hyppigste Must Win Battles er ofte noget med succesfuldt at komme ind på et nyt marked eller launch af nogle banebrydende produkter, men i erkendelse af at det er mere eksekvering, der adskiller virksomheder fra hinanden, end deres strategier, så er flere begyndt at tale om, at deres måske væsentligste Must Win Battle er strategieksekvering.

2.Assessment af strategiimplementeringskompetencer

Flere virksomheder er i konsekvens af, hvor væsentlig strategiimplementering er, begyndt at gennemføre assessment af virksomhedens stratgeiimplementeringserfaringer, kompetencer og evner. Det lavpraktiske symbol for mig er, om der i virksomhedens strategiplan er et ”afsnit”, der indeholder denne form for strategieksekveringsstatus. På den måde bliver det et udtryk for noget, som også kan være en slags strategisk satsning.

3.Bestyrelsens rolle i strategiimplementering

Generelt vil man vel sige, at bestyrelsen bør interessere sig for virksomhedens strategi, resultatmål og opfølgning på disse og så overlade strategieksekveringen til den daglige ledelse. Det er også rigtigt, at strategieksekveringen skal overlades til den daglige ledelse, MEN flere og flere bestyrelser vil fremover også interessere sig for at få en dybere indsigt i, HVORDAN topledelsen egentlig har tænkt sig at gennemføre strategiimplementeringen. Herved kan bestyrelsens samlede erfaringer bruges til at vurdere, om de også tror på, at det vil blive en succesfuld strategiimplementering. Derved vil mange bestyrelser langt tidligere kunne tage action, hvis de vurderer, at den siddende topledelse ikke har eksekveringskraft nok, og så enten give dem gode råd eller skifte dem ud.

4.”Go-no-go ” og ”what if” scenarier i strategiimplementeringsplanerne

Finanskrisen sidder stadig dybt i mange virksomheder, og jeg har aldrig tidligere set så mange ”go-no-go” og ”what if” scenarier i strategiplanerne, hvilket også er et særdeles fornuftigt ledelsesmæssigt mindset at have og gør alle langt mere alerte, og man undgår fartblindhed på vej ind i den nye vækstperiode.

5.TID til strategiimplementering

Hvis virksomhedens strategi indeholder en række markante strategielementer og drejninger af virksomheden, så kræver det også nogle nye og ekstraordinære tiltag frem for bare driftsvedligeholdelse. Presset i mange organisationer er stort for tiden, og derfor er der mange ledelsesdiscipliner, lederne skal GØRE MERE af: Kommunikation, opfølgning, kompetenceudvikling etc. Det kræver alt sammen TID. I en række virksomheder er man nu begyndt at sætte fokus på et struktureret arbejde med frigørelse af TID til strategiimplementeringsarbejdet. Klassisk ”time management” og ”personlig effektivitet” som værktøjer vil blive revitaliseret og nu koblet til strategieksekveringen. Evnen til at arbejde med TIDSANVENDELSEN bliver nu en vigtig del af strategieksekveringen som et Must Win Battle.

6.Revitalisering af kampgejsten

Revitalisering af kampgejsten vil være et systematisk indsatsområde i de organisationer, som efter finanskrisen er ”mentalt” slidte, trætte og mangler tilstrækkelig selvværd. Man kan rent faktisk godt lægge en decideret SYSTEMATISK plan for det at arbejde med at revitalisere kampgejsten, energien og stoltheden i organisationen. Det sker ikke bare ved, at man som topledelse siger: ”Nu må vi se fremad”, ”Vi er ovre det værste”

7.HR’s rolle i strategiimplementeringen øges

Igennem mange år er HR’s rolle i strategiimplementeringen blevet større og større, og det ser ud til at fortsætte, fordi strategieksekvering handler om mennesker. HR er typisk de særlige eksperter på, hvilke værktøjer der kan bringes i spil for at udvikle ledelseskvaliteten etc. i virksomheden. HR vil bl.a. få et endnu tættere samarbejde i strategiimplementeringen med deres nye ”naboer”, nemlig CSR, arbejdsmiljø, kundetilfredshed og kommunikation, fordi alle disse områder handler rigtig meget om medarbejderadfærd og virksomhedskultur.

Hvordan kommer man i gang?

Ja, det handler jo bl.a. om at få det på agendaen, og derfor kan man udfordre sin egen virksomhed på: ”Hvornår har vi sidste gang i den øverste ledelsesgruppe haft strategieksekvering på agendaen som et punkt, hvor vi systematisk over en bred kam har drøftet og evalueret vores evner, kompetencer og succes med dette?”.

Held og lykke!

Klaus Lund

kl@klauslund.dk

 

 

 

 


 

Se flere blogs



Profil

Klaus Lund

Klaus Lund

Adm. direktør
Klaus Lund & Partnere
Klaus Lund blogger om, hvordan man som virksomhed skaber den bedste relation til sine kunder, hvad enten man driver restaurant eller bank.

Klaus Lund er adm. direktør i Klaus Lund & Partnere og har mere end 25 års erfaring fra konsulentbranchen. Bl.a. som stifter af ProMentor Management A/S, som i 1999 blev solgt til Aston Group og som medforfatter til adskillige ledelsesbøger.