The Serendipity Machine: Sparer du social kapital op?

Steffen Hedebrandt

For nylig besøgte jeg Seats2meet i Utrecht, Holland og deres grundlægger Ronald van den Hoff. Seats2meet er et kontorfællesskab.

Ikke videre usædvanligt, havde det ikke været for den gratis kontorplads, frokost, kaffe/the og rådgivning som dets brugere modtager, hver dag. Det eneste, som koster noget, er mødelokaler.

Det kan umuligt hænge sammen, tænkte jeg, hvilket jeg også gentagne gange pointerede for Ronald van den Hoff. Men Ronald tænker ikke økonomi som folk er flest. Seat2meet finansieres af Social Kapital. Og sådan har det været siden 2007.

Seats2meet ideen fik Ronald, da han i hotelbranchen ofte observerede rum, store som små, stå tomme. Uudnyttet. Ligegyldigt, hvad de gjorde, så havde de ledig kapacitet en gang imellem. Kapacitet de ikke tjente penge på. Heldigvis, som Bourdieu fortæller, er der andre former for kapital end blot den økonomiske, den sociale og kulturelle.

Derfor begyndte Ronald at låne mødelokaler ud til håbefulde iværksættere som manglede et sted at arbejde fra, gratis. De tjente altså ingen penge på dette, overhovedet. Men noget begyndte at ske. Flere iværksættere kom til. De fortalte deres venner, hvorfra de arbejdede. Inviterede dem forbi. Gav en hånd med, når borde skulle flyttes. Flere mødelokaler blev booket. Ordet spredte sig. De første iværksættere var blevet ambassadører og markedsføringsfolk for hotelvirksomheden, ubetalt.

Det, der skete, var, at når folk modtager noget gratis, så føler de fleste automatisk et behov for at give igen. Med det de kan. Er man iværksætter er det sjældent penge. Men man kan tage fat. Dele ideer. Sprede budskab. Betale med social kapital.

Samtidig med skiftet fra fokus på traditionel økonomisk kapital til en kombination med social kapital, da ændrede der sig også noget for Ronalds hotelkæde på et ”systemisk” niveau.

Fra at have været et lukket system, udelukkende til rådighed for betalende kunder, til at være et åbent system, med færre faste kunder, men med et større netværk. Det betød, at i regnskabet kunne de ikke budgettere med 100 betalende kunder per måned, men f.eks. kun med 50. Men over tid har det vist sig, at den samlede indtægt er steget til et niveau som svarer til 150 faste kunder. Nogen gange fordi iværksætteren fortæller sin ven i den etablerede virksomhed, at de skal holde deres møde hos Seats2meet. Andre gange fordi der gives en hånd med til rengøringen. Til arrangementer. Til at flytte borde. Eller noget helt fjerde.

På engelsk kaldes fænomenet Serendipity. Planlagt held.

Pointen er, at det kan godt være, at det ikke fra starten er tydeligt, hvordan den sociale kapital driver den økonomiske kapital. Men den kommer til det. Man kan planlægge sit held.

I Ronalds tilfælde var det mødelokaler, som var deres uudnyttede kapacitet, og nøglen til uventet gevinst.

Hvad er det i din virksomhed? Hvad kan I spare social kapital op med? 


 

Se flere blogs



Profil

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt blogger om iværksætteri – især den slags, der handler om digitale løsninger. Han ser de muligheder, andre overser, hver gang en branche vendes på hovedet af nye idéer og teknologier.

Som cand.merc. med iværksættererfaring er Steffen Hedebrandt nu marketingdirektør hos Airtame, der har udviklet en wireless HDMI-løsning til virksomheder. Han er desuden tidligere nordisk direktør hos Upwork.com, verdens største platform for freelancere.