Tillykke til Nemlig.com – og alle os andre

Annette Franck
BLOGS Af

Hvor blev jeg provokeret, da jeg læste om Netto-topchefens kommentar til Nemlig.com. ’Jeg kan kun trække på smilebåndet over Nemlig.com’, blev Per Bank citeret for i Børsen (14 nov. 2013)

’Så er der lukket og slukket på øverste etage’, tænkte jeg. Her fra står den på dårlig service for kunderne i Netto og elendigt arbejdsmiljø for medarbejderne.

For hvis konkurrenter bliver mødt med et træk på smilebåndet, så kan vi roligt regne med, at medarbejdere ikke kan komme igennem med forslag og budskaber fra deres daglige kontakter til os kunder. Det er ikke en god arbejdsplads, for afmagten breder sig. 

Forandring er aflyst

Man kan jo både se og høre det, når man træder ind i Netto: Grøntvarer, der er slatne, allerede når de kommer. Opbevaringsforhold, der ikke gør kvaliteten meget bedre. Tomme hylder og kølediske. Personalet siger afmægtigt: ’Vi har sagt det’, eller ’Vi bestemmer jo ikke, hvad der er på hylderne’. 

Nej, man kan ikke komme igennem med forandringer, der udvikler en virksomhed, når topledelsen har besluttet sig for at smile overbærende. 

Teori & praksis

I klassiske teorier opstår forandring gennem pres fra kunder, konkurrenter, teknologisk udvikling, regulering af markedet, etc. Traditionelt er opfattelsen, at topledelsen så har til opgave at overbevise resten af organisationen om behovet for forandring forårsaget af dette pres ude fra. Derfor er det i sagens natur alvorligt, når topledelsen trækker på smilebåndet over de små bevægelser i markedet. 

Men i praksis og stik imod de store teorier ved medarbejdere oftest alt for godt, når der er behov for forandring. De oplever nemlig presset i det daglige. De gør alle de små iagttagelser, hører reaktionerne blandt kunderne og ved hvad der bliver spurgt efter. Men hvad stiller man op som medarbejder, når der er så meget modstand mod forandring? Oppefra!

Der bliver skruet op!

Mit bud på, hvad der sker her fra: Der bliver skruet op for den interne kommunikation fra topledelsen. Eller information, som det retteligt er. Hvis topledelsen er så sikker på, at forretningen er god nok, som den er (det har jo skabt markedspositionen i de senere år),  og i øvrigt lagt en  anden strategi (Geografisk ekspansion, som tilfældet er med Netto), ja så er det her deres opmærksomhed rettes. 

Når personalet så ikke deler opfattelsen, fordi hverdagen fortæller dem, at noget andet er mindst lige så vigtigt, så oplever topledelsen det som støj og modstand i organisationen. ’De forstår det ikke! – Vi gentager lige en gang til og lidt højere og med lidt lækker web-tv og en kampagne’. Sådan en nedtur har mange gode arbejdspladser taget, når topledelsen trækker på smilebåndet, lukker ørerne og spiller med musklerne. Her er virkeligt modstand mod forandring!

Tillykke

Tillykke til Nemlig.com. Virksomheden bliver heldigvis ikke mødt med hånlig overbærenhed hos hverken kunder eller investorer. Professionelle folk med store penge er gået ind. Tak for det! Så slipper vi andre for at stå i pivkolde Netto og rode i slatten ruccola og nøjes med den pakke kylling, der var tilbage i disken. Tillykke til os!

Og tillykke til medarbejderne, som nu har mulighed for at søge job i en virksomhed, hvor forandringen i hverdagen ikke er aflyst, fordi ledelsen er optaget af noget andet et andet sted i verden. 


 

Se flere blogs



Profil

Annette Franck

Annette Franck

Ekspert i forandringskommunikation. Stifter af Corporate Voice
www.corporate-voice.dk

Annette Franck blogger om, hvordan vi samarbejder produktivt på vores arbejdspladser, når hverdagen konstant udfordres af komplekse forandringer. Resultater og trivsel hænger sammen, men rækkefølgen er afgørende: Når vi samarbejder om at skabe resultater, så trives vi.

Med 20 års erfaring i ledelse, forretningsudvikling og Human Ressource er Annette specialist i forandringskommunikation og forfatter til bogen "Modarbejder eller medarbejder - Forandringskommunikation skaber samarbejde". Hun rådgiver om udvikling og implementering af forandringer på arbejdspladser. Hendes baggrund er cand.phil. i voksenpædagogik, MBA og master i journalistik.