Tidligere B&O-topchef forlader sky brødres livsværk
Torben Ballegaard Sørensen forlader Tajco.
Foto: Arkivfoto: Joachim Ladefoged/Ritzau Scanpix.
Virksomheder Af
De pressesky brødre, der ejer industrivirksomheden Tajco, Kurt og Frank Lorenz, mister nu et prominent navn i bestyrelsen. 

Bestyrelsesformanden, den tidligere topchef i Bang & Olufsen Torben Ballegaard Sørensen, forlader selskabet med virkning fra i dag. 

Det bekræfter han selv i en sms til Børsen. 

Tidligere Velux-boss tager over

Torben Ballegaard Sørensen skriver, at der er tale om et "længe planlagt generationsskifte," i Tajco, som brødrene Kurt og Frank Lorenz har bygget op til en større industrivirksomhed.

I stedet for Ballegaard Sørensen bliver det den tidligere topchef i VKR Holding, selskabet bag Velux, Leif Jensen, der overtager posten som formand.  

"Han har været næstformand i to år og er klar nu," mener 67-årige Torben Ballegaard Sørensen, der også har siddet på en direktørpost i Lego. 

Han er fortsat bestyrelsesmedlem i en række selskaber, herunder Vestas og Egmont. 

Taler ikke med pressen 

Hverken Kurt eller Frank Lorenz har tradition for ikke at udtale sig offentligt om forretningen.

Tajco lever af at producere rørhaler til biler, og i det seneste offentliggjorte regnskab, havde en omsætning på 630 mio. kr. 

Forretningen voksede eksplosivt fra 2010 til 2014, og omsætningen blev flerdoblet. 

Ville sælge livsværk

Udviklingen fik Kurt og Frank Lorenz til at hyre storbanken Nordeas corporate finance-afdeling i håbet om at sælge livsværket til en kapitalfond. 

Flere kilder fortalte til Børsen, at prisen på selskabet kunne løbe helt op i 1 mia. kr., men midt i salgsprocessen blev Tajco ramt af problemer. 

Indtil 2016 bragede selskabet frem med en tredobling af omsætningen i perioden 2012-2015, hvor den toppede med 839 mio. kr.

I samme periode steg overskuddet til langt over 100 mio. kr., og det var på ryggen af den succesbølge, at brødrene forsøgte at finde købere til familiens livsværk.

Ramte muren

Men så ramte Tajco muren, og omsætningen dykkede med 75 mio. kr. i 2016, mens overskuddet nærmede sig en halvering. 

Det betød, at forhandlingerne med flere kapitalfonde, bl.a. Axcel og svenske Altor, strandede, og så droppede brødrene drømmen om at sælge selskabet. 

"Alt køb og salg har noget at gøre med, om man kan blive enige om, hvad tingene skal koste og ikke skal koste. Og i god ro og orden har man fundet ud af, at man selv vil udvikle forretningen videre," sagde Torben Ballegaard Sørensen dengang om de kuldsejlede forhandlinger, 

Langsigtet fokus hos ejerne 

Og ifølge ham er der ikke planer om at forsøge at sælge igen lige foreløbigt. 

"Der er 100 pct. ro og langsigtet fokus i ejerfamilien," oplyser han til Børsen.  

Efter det skrottede salgsforsøg gav flere kilder over for Børsen udtryk for, at fondene netop havde svært ved at se det helt store vækstpotentiale i Tajco. 

Sælger til BMW og Audi

Det var ligeledes en bekymring fra mulige købere, at Tajco lever af at sælge pynt til udstødningsrør.

Et produkt, der kan blive overflødigt, hvis man om en årrække kører i elbiler og dermed ikke længere bruger udstødningsrør.

Tajco har nogle af de helt tunge drenge rundt i verden som kunder.

Både BMW, GM, Audi og Daimler bestiller rørhaler hos den danske virksomhed, der indtil for nylig har haft stort fokus på luksussegmentet.
 



Vil du blive klogere på strategi og ledelse? Børsen Executive Club er tilbage, og giver dig inspiration og konkrete værktøjer. Interesseret? Klik her, og læs mere

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Dansker jagter partnere til stabil kryptomønt

Det skal du vide om aktiemarkedet mandag

Mens du sov: Trump kalder EU en fjende af USA

Geranium mister kok - ramt af udlændingeregler: "Jeg tror ikke vi nødvendigvis havde haft vores stjerner uden den udenlandske arbejdskraft"

Ratingkæmpe: Hvidvaskskandale er regnet ind i vurdering af Danske Bank

Ekspert: Trumps møde med Putin kan signalere ny verdensorden

B&O-topchef om haltende salg: "Ikke alle kvartaler er ens"

Nykredit vil investere i veje og broer med penge fra ny milliardfond

Analytiker: Handelskrig kan ramme Danske Banks handelsindtægter