Tøpholm: Var ikke nervøs på 10 års sigt, men på 30 års sigt
Jan Tøpholm, bestyrelsesformand i Widex
Foto: Arkivfoto: Thomas Nielsen
Virksomheder Af
Widex var den mindste i klassen af høreapparatselskaber, og bliver med fusionen med Sivantos blandt de tre største spillere i en branche, der reduceres til fem afgørende selskaber.

Stigende konkurrence i sektoren betyder, at kravene til udvikling hele tiden øges, og selv om Widex har udviklet konkurrencedygtige høreapparater, så ønskede ejerne bag selskabet større slagkraft.

"Netop udviklingskapacitet er meget kritisk, så vi er i stand til hele tiden at komme med innovative produkter og løsninger, som kræver meget forskning. Det er en omkostning og en del af forretningen, som er blevet mere kostbar for alle spillere i branchen, men det er også en omkostning, hvor størrelse tæller," siger Jan Tøpholm, bestyrelsesformand i Widex.

Ville det være vanskeligt at følge det spor som Widex alene?

"Vi har fulgt det spor rigtig godt, og vi har også haft store udviklingsomkostninger, som også er en nødvendighed. Som jeg sagde til vores medarbejdere for lidt siden, var jeg ikke spor nervøs for Widex på 10 års sigt, men på 30 års sigt tror jeg, at det her er en bedre løsning til at sikre, at vi også om 30 år har en familievirksomhed," siger Jan Tøpholm om milliardfusionen.

Der er endnu ikke fundet en topchef til det fusionerede selskab, og det vil ikke blive meldt ud, hvem det bliver, før end konkurrencemyndighederne har sagt godt for handlen.

Familien i fokus 

Den fusionerede bliver dansk, og det har været vigtigt for Widex-familierne.

"Det visionære i det, er at du i første omgang skaber en top tre virksomhed med dansk udgangspunkt, og med udgangspunkt i familiernes værdisæt. Du får mulighed for at skabe den største R&D afdeling, som konstant kan sende nye produkter ud og styrke positionen i markedet. Afsættet for den langsigtede vision om at blive den ledende spiller, er bare meget bedre, når vi bliver partner med Sivantos," siger Widex adm. direktør Jørgen Jensen.

Wdiex opnår en langt bedre dækning af høreapparatmarkedet og vil kunne nå områder, hvor rækkevidden ikke strakte som den mindste producent i markedet.

"Sammen med Sivantos, rammer vi en langt større del af salgskanalerne, og dermed får både Widex og Sivantos adgang til flere salgskanaler, og som på produktsiden, så komplementerer vores salgskanaler hinanden, og vi kommer ikke til at træde hinanden over tæerne i markedet," siger Widex-chefen.

Hvor Widex især er stærk hos de private høreapparatklinikker, så er Sivantos stærk hos de større kæder og i Asien.

"Der vil vi kunne supplere og hjælpe hinanden. Det er vigtigt for os, at vi ikke kommer til at mindske trykket i markedet eller reducere salgsstyrkerne," påpeger Jørgen Jensen.

Af synergier peger selskabet på indkøbssiden, og det sender et klart signal til Knowles og kollegaen Sonion, som er ejet af Novo Holdings om at priserne vil blive forsøgt presset yderligere af den nye spiller i høreapparatmarkedet.

Har du brug for ny inspiration efter sommerferien? I Børsen Executive Club møder du topchefer fra ind- og udland. Klik her, og læs mere.

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Byggefirmaer tredobler deres omsætning i Island på et år

Økologiske landmænd under pres: "Det ville jo være fantastisk, hvis staten bare betalte til tiden"

Tinder-stiftere sagsøger selskabet for milliardbeløb

Genmab-ansatte udnytter optioner og scorer stor gevinst

Tyrkisk knibe sender dansk medikoselskab i favnen på russisk rigmand

Analyse: Ridser i lakridskongens væksteventyr

Bitcoin har fået bøllebank i august

Boligmangel får Google til at bygge i Dublin

Aktier: Vestas i bund og Novo i top på skidt Nilfisk-dag