Tøpholm: Var ikke nervøs på 10 års sigt, men på 30 års sigt
Jan Tøpholm, bestyrelsesformand i Widex
Foto: Arkivfoto: Thomas Nielsen
Virksomheder Af
Widex var den mindste i klassen af høreapparatselskaber, og bliver med fusionen med Sivantos blandt de tre største spillere i en branche, der reduceres til fem afgørende selskaber.

Stigende konkurrence i sektoren betyder, at kravene til udvikling hele tiden øges, og selv om Widex har udviklet konkurrencedygtige høreapparater, så ønskede ejerne bag selskabet større slagkraft.

"Netop udviklingskapacitet er meget kritisk, så vi er i stand til hele tiden at komme med innovative produkter og løsninger, som kræver meget forskning. Det er en omkostning og en del af forretningen, som er blevet mere kostbar for alle spillere i branchen, men det er også en omkostning, hvor størrelse tæller," siger Jan Tøpholm, bestyrelsesformand i Widex.

Ville det være vanskeligt at følge det spor som Widex alene?

"Vi har fulgt det spor rigtig godt, og vi har også haft store udviklingsomkostninger, som også er en nødvendighed. Som jeg sagde til vores medarbejdere for lidt siden, var jeg ikke spor nervøs for Widex på 10 års sigt, men på 30 års sigt tror jeg, at det her er en bedre løsning til at sikre, at vi også om 30 år har en familievirksomhed," siger Jan Tøpholm om milliardfusionen.

Der er endnu ikke fundet en topchef til det fusionerede selskab, og det vil ikke blive meldt ud, hvem det bliver, før end konkurrencemyndighederne har sagt godt for handlen.

Familien i fokus 

Den fusionerede bliver dansk, og det har været vigtigt for Widex-familierne.

"Det visionære i det, er at du i første omgang skaber en top tre virksomhed med dansk udgangspunkt, og med udgangspunkt i familiernes værdisæt. Du får mulighed for at skabe den største R&D afdeling, som konstant kan sende nye produkter ud og styrke positionen i markedet. Afsættet for den langsigtede vision om at blive den ledende spiller, er bare meget bedre, når vi bliver partner med Sivantos," siger Widex adm. direktør Jørgen Jensen.

Wdiex opnår en langt bedre dækning af høreapparatmarkedet og vil kunne nå områder, hvor rækkevidden ikke strakte som den mindste producent i markedet.

"Sammen med Sivantos, rammer vi en langt større del af salgskanalerne, og dermed får både Widex og Sivantos adgang til flere salgskanaler, og som på produktsiden, så komplementerer vores salgskanaler hinanden, og vi kommer ikke til at træde hinanden over tæerne i markedet," siger Widex-chefen.

Hvor Widex især er stærk hos de private høreapparatklinikker, så er Sivantos stærk hos de større kæder og i Asien.

"Der vil vi kunne supplere og hjælpe hinanden. Det er vigtigt for os, at vi ikke kommer til at mindske trykket i markedet eller reducere salgsstyrkerne," påpeger Jørgen Jensen.

Af synergier peger selskabet på indkøbssiden, og det sender et klart signal til Knowles og kollegaen Sonion, som er ejet af Novo Holdings om at priserne vil blive forsøgt presset yderligere af den nye spiller i høreapparatmarkedet.

Vil du blive klogere på strategi og ledelse? Børsen Executive Club er tilbage, og giver dig inspiration og konkrete værktøjer. Interesseret? Klik her, og læs mere

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


"Så ved man, at man er nødt til at lukke og slukke"

Boligejere går glip af gylden mulighed i sommervarmen

Kærestepar bag innovativ skjortesucces: Vores startup kommer før vores forhold

Bureaukratiske opgaver fik krimiforfatter Steffen Jacobsen til at forlade lægegerningen

Så mange fremvisninger kræver det at sælge et sommerhus eller en storbylejlighed

Tag en dukkert fra havnemolen - aftensolen rammer La Banchina sidst

Salget af sommerhuse halter efter sidste år - er du klar til at købe et?

Priserne på receptpligtig medicin er faldet markant

Raawii: "Vi skal være et kulturelt, humanistisk firma, men vi er ikke bange for profit. Det er jo ikke velgørenhed"