Virksomheder Af
Shippingindustrien fortsætter med at sælge fragtskibe til manuel ophugning på strande i for eksempel Alang i Indien, konstaterer NGO'en Shipbreaking Platform.

Nye data viser, at rederierne i 2017 solgte i alt 835 skibe til ophugning. Heraf blev 543 hugget op på strande i Bangladesh, Indien og Pakistan. Målt på tonnage var der tale om 80,3 pct., viser NGO'ens data.

"Tallene for 2017 er et sørgeligt vidnesbyrd om shippingindustriens modvilje mod at handle ansvarligt," siger Ingvild Jenssen, der er stifter af Shipbreaking Platform.

På NGO'ens liste over ophuggede skibe optræder 16 skibe fra A.P. Møller-Mærsk, hvoraf fire blev ophugget i Indien.

Mærsk kommenterede allerede i slutningen af 2016 sin beslutning om at sende de fire skibe til ophugning i Alang og erklærede ved den lejlighed, at de ville blive skrottet i henhold til Mærsks standarder for ansvarlig skrotning, og at ophugningen ville blive overvåget af det danske rederis egne repræsentanter.

/ritzau/FINANS


Vil du blive klogere på strategi og ledelse? Børsen Executive Club er tilbage, og giver dig inspiration og konkrete værktøjer. Interesseret? Klik her, og læs mere

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Efter kuldsejlet plan om at sælge TV2: Mette Bock holdt model for salget skjult for de andre partier i månedvis

Harley-Davidson flytter produktion fra USA efter straftold

"Hvis du er lykkelig med et 9-5-job, så bliv der. Hvis ikke, så læg en plan for, hvordan du kan slippe ud"

Niels Lunde: Jens Mathiesen, hvorfor fortæller du ikke bare sandheden?

Velhavere taber millioner på storsatsende tandlægekæde

Forlig i sag om "helt ekstremt" forløb i sag om udbudsfusk på Bispebjerg Hospital

Skako lander største kontrakt i 20 år

Conferize topchef er optimist trods kursfald: Vi er snart klar med nyt til investorerne

Berlingske Media køber Euroinvestor-portaler for 23 mio. kr.