ATP køber australiere ud af Københavns Lufthavne
Foto: Free/Københavns Lufthavne
Virksomheder Af
Opdateret 8.07 ATP køber australske Macquaries andel af Københavns Lufthavne. Det skriver Københavns Lufthavne via fondsbørsen.

Den australske kapitalfond Macquarie købte sig ind i Københavns Lufthavne i 2005 og købte yderligere op i 2009.
 
"Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke Macquarie for det gode og succesfulde samarbejde gennem de seneste mange år."

"Vi ser frem til at fortsætte udviklingen af CPH, som er en af de vigtigste nordeuropæiske lufthavne, i dette nye partnerskab," skriver bestyrelsesformand for Københavns Lufthavne Lars Nørby Johansen.

I slutningen af maj berettede Macquarie, at man overvejede et salg af sin aktiepost.

Macquarie ejede sammen med canadiske OTPP, Ontario Teachers' Pension Plan, 57,7 pct. af Københavns Lufthavne.

OTPP fortsætter som ejer men altså nu med ATP som partner i stedet.

"På CPH's vegne glæder det mig at kunne byde ATP velkommen som ny aktionær i Københavns Lufthavne A/S."

"Vi ser frem til at opbygge et godt samarbejde med dem og de andre bestående aktionærer i lufthavnen, herunder Ontario Teachers Pension Plan (OTPP) og den danske stat," skriver Lars Nørby Johansen.

I en fælles pressemeddelelse skriver parterne, at ATP køber aktierne for 9,8 milliarder danske kroner.

Københavns Lufthavne skriver dog, at det forventes, at køberne skal tilbyde at opkøbe eksisterende aktionærers aktier.

Ifølge meddelelsen vil de blive tilbudt omkring 5700 kroner per aktie. Aktien lukkede onsdag i 5120 kroner per aktie.

En pris på 5700 kroner per aktie værdisætter selskabet til 44,7 milliarder kroner og ATP og OTPP's kommende andel til 25,8 milliarder kroner.

Aftalen er betinget af konkurrencemyndighedernes godkendelse.

I juni sagde finansminister Kristian Jensen (V), at staten var klar til at blande sig i, hvem der købte Københavns Lufthavne, da den er afgørende for Danmark.

"Det er af afgørende betydning, at Københavns Lufthavn fortsat er en moderne og effektiv lufthavn med tilstrækkelig kapacitet til at sikre tilgængeligheden for den danske økonomi og samfundet," sagde Kristian Jensen og fortsatte:

"Det kræver, at lufthavnen er kontrolleret af investorer med et langsigtet syn på værdiskabelse. Den danske regering vil evaluere lovgivningen i lyset af dette og hvis nødvendigt også stramme lovgivningen."

Den danske stat ejer 39,2 procent af Københavns Lufthavne.

/ritzau/

Få gode råd om karriere og ledelse. Bliv ven med Børsen på Linkedin



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Teknologi er overset på Emerging Markets

Sponsoreret af
T. Rowe Price

Forsiden lige nu


Landsretten frifinder Monjasa og Jan Jacobsen

Nye lave rekorder på flekslån kan være i vente i løbet af ugen

Wall Streets godfather sætter Vestas under pres

Storcenter-handel til 6,9 mia er årets absolut største ejendomshandel

Analyse: Politiske studehandler kan koste København lægemiddelagentur

Nykredit skruer ned for aktieblusset - her er tre ting der kan presse aktierne

Analytiker: Denne bilaktie er "væsentligt undervurderet"

Kronik: Drop smalt fokus på USA og kig mod øst

Goldman Sachs: Så vild er truslen fra Tesla-lastbilerne