Facebook lancerer mulig YouTube-konkurrent
Foto: Scanpix/Drew Angerer/arkiv
Virksomheder Af
I løbet af de kommende dage vil udvalgte amerikanske Facebookbrugere kunne åbne en ny videofane med blandt andet madudsendelser, programmer med kendte værter eller baseballkampe, der sendes live.

Facebook lancerer nemlig en ny videoplatform ved navn Watch. Det skrev selskabet onsdag på sin blog.

Platformen vil i de kommende dage blive tilgængelig for en begrænset skare af brugere i USA, før den rulles ud i hele landet og senere hele verden.

Watch er en konkurrent til YouTube, vurderer flere amerikanske teknologimedier.

Platformens succes afhænger af, om Facebook formår at lokke brugere fra YouTube over på Watch. Det skriver teknologimediet Gizmodo.

Ud over madprogrammer og baseballkampe vil Watch blandt andet vise liveudsendelser med safarivideoer fra mediet National Geographic og et videnskabsprogram fra det amerikanske rumagentur, Nasa.

Det skriver teknologimediet TechChrunch.

Den nye videofunktion skal ifølge Facebook tjene penge ved at lade andre producere indhold til platformen. Derefter får producenterne lov til at beholde 55 procent af reklameindtægterne, mens Facebook tager resten.

I opstartsfasen har Facebook angiveligt betalt producenterne for indhold, skriver TechCrunch.

/ritzau/

Få gode råd om karriere og ledelse. Bliv ven med Børsen på Linkedin



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Vestas: "Alle er i risiko for at blive udsat for et hackerangreb hele tiden"

Finansgigant lover lave rente - danske boligejere kan spare flere tusinde kroner

På vej mod negativ aktieåbning - Vestas kan få medvind

Det sker i dag: Karsten Lauritzen ændrer din selvangivelse

Mens du sov: Terrorangreb og Trump-uro sender Asien ned

Verden rundt: Vi vil have guld - men ingen graver det

Det skriver medierne: Rekordtal fra Nykredit udløser børsplaner

Maersk Oil vil bruge Nordsø-penge til at blive en international gigant

FLS-chefen er tunet til opsving