Google mister reklamer på grund af ekstremistik materiale
Foto: Scanpix
Virksomheder Af
Internetgiganten Google har mistet reklamer fra blandt andre Sky, Vodafone og tre storbanker, efter at selskabets annoncer er dukket op på ekstremistisk materiale fra grupper som Ku Klux Klan.

Det skriver The Guardian.

Det franske marketingselskabet Havas har allerede trukket sine klienters reklamer fra Google og Youtube, og verdens tredjestørste reklamebureau, Publicis, genovervejer også sit forhold til Google.

De tilslutter sig dermed McDonald's, Audi, L'Oréal og BBC, som sidste uge enten trak reklamer eller udmeldte intentionen om det.

Google skal nu svare både reklameindustrien og den britiske regering på, hvordan det har tænkt sig at forhindre at belønne ekstremistiske grupper med reklameindtægter.

Google er blevet indkaldt til det britiske statsdepartement for at præsentere en løsning på problemet. Derudover ventes Google at stå for skud på den årlige reklamekonference Advertising Week Europe, som starter denne uge.

Reklamer på Youtube-videoer kan have generet omkring 250.000 pund (2,1 mio. kr.) til ekstremistiske grupper, skriver The Guardian.

/ritzau/FINANS


Vil du blive klogere på strategi og ledelse? Børsen Executive Club er tilbage, og giver dig inspiration og konkrete værktøjer. Interesseret? Klik her, og læs mere

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Restaurant Geranium holder placering som verdens nummer 19

Polaris køber Prodata efter vækstboom

Aktier: Trumps handelskrig sender aktierne i dybet på Wall Street

Arving gør klar til at overtage roret i mæglergigant

Børsen mener: Hvem kan sige nej til et politisk Kinderæg

Ekspert: USA's handelskrig bliver langvarig

Biotekkomet stiger 40 pct efter gennembrud i kamp mod dødelig muskelsygdom

Har Danmark verdens bedste restaurant? Det bliver afgjort i aften

Analyse: Per Banks store plastikoperation