Google mister reklamer på grund af ekstremistik materiale
Foto: Scanpix
Virksomheder Af
Internetgiganten Google har mistet reklamer fra blandt andre Sky, Vodafone og tre storbanker, efter at selskabets annoncer er dukket op på ekstremistisk materiale fra grupper som Ku Klux Klan.

Det skriver The Guardian.

Det franske marketingselskabet Havas har allerede trukket sine klienters reklamer fra Google og Youtube, og verdens tredjestørste reklamebureau, Publicis, genovervejer også sit forhold til Google.

De tilslutter sig dermed McDonald's, Audi, L'Oréal og BBC, som sidste uge enten trak reklamer eller udmeldte intentionen om det.

Google skal nu svare både reklameindustrien og den britiske regering på, hvordan det har tænkt sig at forhindre at belønne ekstremistiske grupper med reklameindtægter.

Google er blevet indkaldt til det britiske statsdepartement for at præsentere en løsning på problemet. Derudover ventes Google at stå for skud på den årlige reklamekonference Advertising Week Europe, som starter denne uge.

Reklamer på Youtube-videoer kan have generet omkring 250.000 pund (2,1 mio. kr.) til ekstremistiske grupper, skriver The Guardian.

/ritzau/FINANS

Få gode råd om karriere og ledelse. Bliv ven med Børsen på Linkedin



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Riskær og ekspartnere slås om ejerskab af krypto-spil

Mærsk Drilling: Fra guldkalv til brændt barn på Esplanaden

Global guld-formand advarer: "Vi falder ikke ud over klippen lige om lidt, men..."

S-formand: Udskyd studiet og tag et arbejde

Cowi-projekt får pris som verdens bedste

Regeringen indgår smal aftale med DF om grøn energi

Tirsdagens aktier: Kritisk notat pressede Pandora til bunds

Macron vil have et fælles budget og Google-skat

Tysk luftfartskæmpe vil investere 1 mia. euro i lavprisfly