Google mister reklamer på grund af ekstremistik materiale
Foto: Scanpix
Virksomheder Af
Internetgiganten Google har mistet reklamer fra blandt andre Sky, Vodafone og tre storbanker, efter at selskabets annoncer er dukket op på ekstremistisk materiale fra grupper som Ku Klux Klan.

Det skriver The Guardian.

Det franske marketingselskabet Havas har allerede trukket sine klienters reklamer fra Google og Youtube, og verdens tredjestørste reklamebureau, Publicis, genovervejer også sit forhold til Google.

De tilslutter sig dermed McDonald's, Audi, L'Oréal og BBC, som sidste uge enten trak reklamer eller udmeldte intentionen om det.

Google skal nu svare både reklameindustrien og den britiske regering på, hvordan det har tænkt sig at forhindre at belønne ekstremistiske grupper med reklameindtægter.

Google er blevet indkaldt til det britiske statsdepartement for at præsentere en løsning på problemet. Derudover ventes Google at stå for skud på den årlige reklamekonference Advertising Week Europe, som starter denne uge.

Reklamer på Youtube-videoer kan have generet omkring 250.000 pund (2,1 mio. kr.) til ekstremistiske grupper, skriver The Guardian.

/ritzau/FINANS

Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Trump raser over 'kunstigt høje oliepriser' - så nu falder de

OW Bunkers topchef krævede flere kreditrenter fra Singapore-kunde

JPMorgan barsler med egen blockchain - Og Canadas nationalbank er med på galejen

Afdrag og fast rente er hot: Boligejerne kaster sig over de sikre lån

Schweizerfrancen er banket ned under det gamle gulv

Optimistisk Dennis Kristensen: Lærerne har ikke fået en blankocheck

PFA: Her er de vigtigste pejlemærker for dine amerikanske aktier

Dansker er bestseller hos Harvard: Skal besøge Dalai Lama på søndag

Aktier: Mærsk stiger markant på stille dag uden store nyheder