Google mister reklamer på grund af ekstremistik materiale
Foto: Scanpix
Virksomheder Af
Internetgiganten Google har mistet reklamer fra blandt andre Sky, Vodafone og tre storbanker, efter at selskabets annoncer er dukket op på ekstremistisk materiale fra grupper som Ku Klux Klan.

Det skriver The Guardian.

Det franske marketingselskabet Havas har allerede trukket sine klienters reklamer fra Google og Youtube, og verdens tredjestørste reklamebureau, Publicis, genovervejer også sit forhold til Google.

De tilslutter sig dermed McDonald's, Audi, L'Oréal og BBC, som sidste uge enten trak reklamer eller udmeldte intentionen om det.

Google skal nu svare både reklameindustrien og den britiske regering på, hvordan det har tænkt sig at forhindre at belønne ekstremistiske grupper med reklameindtægter.

Google er blevet indkaldt til det britiske statsdepartement for at præsentere en løsning på problemet. Derudover ventes Google at stå for skud på den årlige reklamekonference Advertising Week Europe, som starter denne uge.

Reklamer på Youtube-videoer kan have generet omkring 250.000 pund (2,1 mio. kr.) til ekstremistiske grupper, skriver The Guardian.

/ritzau/FINANS

Bliv ven med Børsen på Linkedin og få relevante karrierenyheder i dit nyhedsfeed



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Netbutikker raser: Konkurrenter fra Kina får unfair postrabat

Mybanker-stifter gør klar til salg og jagter ny millionbiks

Amerikanske aktier: Rekordstriben slutter med tæsk til Twitter

Udbryder fra Bjarke Ingels Group har kæmpesucces på egen hånd

Ronaldo sparker Munin Sports til succes

Ved du ikke så meget om, hvad bitcoin er? Læs med her:

Startup får millioner i kamp mod mobilstråling

Varde jagter arbejdskraft i Sydeuropa

Novos Victoza får grønt lys af EU til hjerte-kar-behandling