SAS er under det største pres fra luftfartens nye kometer
Foto: Scanpix
Virksomheder Af
SAS er blandt de flyselskaber i Europa, som er udsat for det hårdeste konkurrencepres.

Det skriver Finans.

Fra København flyver SAS i direkte konkurrence med de fremadstormende lavprisselskaber på to af tre ruter - langt mere end de fleste af de andre store og gamle netværksselskaber.

Samtidig er SAS mere presset på de oversøiske ruter, fordi Norwegian som det første lavprisselskab satser på den interkontinentale trafik fra de skandinaviske hovedstæder, som er hjemmebane for SAS.

- SAS er hele tiden tvunget til at nedbringe omkostningerne, fordi man flyver vinge mod vinge med de selskaber, som har branchens laveste omkostninger, siger Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank, til Finans.

SAS deler hjemmebane med Norwegian og er størst internt i Skandinavien.

Men det norske lavprisselskab har globale ambitioner, og en stadig voksende del af flyvningerne sker uden for Danmark, Norge og Sverige. Norwegian har store baser i England og Spanien, hvor væksten er langt større end i Skandinavien.

Det bekymrer dog ikke SAS.

- Vi er det største flyselskab i Skandinavien med det tætteste trafikprogram for de hyppigt rejsende kunder. Det er afgørende for os, siger Lars Sandahl Sørensen, koncerndirektør i SAS med ansvar for driften, til Finans.

/ritzau/FINANS









Er du på Messenger? Nu kan du følge Børsen på Facebook Messenger og få de vigtigste nyheder hver morgen på hverdage. Interesseret? Klik her og kom i gang.



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Frygten for en ny korrektion er reel mener tekniske analytikere: "Jeg tror ikke, stormen er redet helt af"

Startede som "lille snothvalp fra Jylland." I dag er han chef for flere tusinde

Trump vil møde Oprah Winfrey i præsidentvalg: "Så kan hun blive udstillet og besejret som alle de andre"

Briter har ti dage til at bruge 18,5 milliarder kroner

Rentestigning forude: Med overset fif kan du sidde billigere

Danske Bank: Du kan stadig nå at hoppe på aktie-toget

Per Hansen: Der skal mere fart på kedlerne hos Mærsk

Novo Nordisk stævnet for mafiametoder i USA

Kåre Schultz: Først i 2020 vil Tevas overskud stige klart