Virksomheder Af
Prisen for at fragte en container fra Asien til Europa har i denne uge tangeret det laveste niveau nogensinde. Således har man i den forløbne uge i gennemsnit skullet betale 205 dollar for at sende en tyvefodscontainer (teu) mellem de to verdensdele.

 Det skriver branchemediet The Journal of Commerce.

Så lav har prisen ikke været siden juni 2015, men det skal dog ses i sammenhæng med, at olieprisen er faldet markant siden sommeren sidste år. I forhold til sidste uge er der tale om et fald på 2,8 pct.

Ser man på raterne helt generelt, har der også været et mindre fald i den forløbne uge. Rateindekset SCFI, Shanghai Containerized Freight Index, faldt 0,9 pct. til indeks 400,43.

Indekset, der dækker spotprisen på at få fragt fra Shanghai til 15 ruter ud i verden, ses som en god indikator for priserne på de globale fragtruter.

Der skal dog tages højde for, at de fleste rederier har afdækket en stor del af deres kapacitet med længerevarende og ofte dyrere kontrakter hos kunderne, og at udviklingen i olieprisen også spiller ind.

De i øjeblikket lave rater fik i denne uge A.P. Møller-Mærsks containerrederi, Maersk Line, til at varsle en prisforhøjelse.

Fra 1. april vil rederiet forsøge at hæve raterne med 500 dollar per tyvefodscontainer. En række af konkurrenterne har også planlagt at køre prisstigninger igennem fra næste måned.

/ritzau/FINANS

Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


G7-møde: Trump bøjer af på protektionisme

To personer sigtet for groft bedrageri med udbytteskat

Ny rejsetrend giver et utal af fordele for stressede typer

Dansk film er usynlig i Cannes og det kan koste branchen dyrt

G7-lande er uenige om opbakning til klimaaftale fra Paris

Elbæk: Utroligt at Mette F. ikke er mere irriteret på os

Røde lastbiler sikrer ukendt rigmandsfamilie overskud på 109 mio

Muskelbil med 852 hk på vej til Danmark

Nordjysk smedefirma vinder kæmpeordre: Postkasser til Canada