Norwegian: Nej fra USA kan dele langrutetrafik i to selskaber
Foto: Scanpix
Virksomheder Af
Hvis Norwegian får afslag fra USA om, at selskabet må flyve til landet via sit irske datterselskab, kan det føre til, at det norske flyselskab må dele langrutetrafikken i to selskaber.

Det oplyser Norwegians administrerende direktør, Bjørn Kjos, til branchesiden Check-in.

 - Hvis ikke vi får tilladelse til at flyve på USA med vort irske datterselskab, vil det i værste tilfælde betyde, at vi må operere vores langruter med to selskaber – et som flyver østover, og et som flyver vestover, siger han.

Det vil dog ikke være den helt optimale løsning, og Bjørn Kjos påpeger, at det vil give både passagerer og selskabet en dårligere fleksibilitet. Men det står ikke i vejen for, at selskabet er klar til at flyve til USA, understreger han.

Selskabet venter fortsat på svar fra US Department of Transportation (DOT) på ansøgningen fra 2013 om en driftstilladelse til datterselskabet Norwegian Air International.

Med de nuværende tilladelser kan Norwegian flyve mellem Europa og USA, men det er det irske datterselskab, der bekymrer de amerikanske fagforeninger. De mener, at det forvrider konkurrencen, og at Norwegian gør det for at undgå de mere strikse norske arbejdsregler.

Datterselskabet Norwegian Air International er et irsk selskab, og personalet har base i Thailand.

/ritzau/FINANS

  

Anbefalet



Forsiden lige nu


Jyske småbanker på kunderov i København

Lettede investorer sender amerikanske aktier i plus

"Åben dør til løft af vækst og aktiekurser"

Mormors kolonihave kan være en guldgrube

Boom i statens regning til konsulenter: Kostede 3,7 mia sidste år

Le Pen tager orlov som partiformand for at fokusere på valg

Lunde: Du er smart, Niels Duedahl

Eufori efter fransk valg bringer aktier på rekordkurs

Ny måling: Macron står til storsejr over højrefløjens Le Pen