Danske iværksættere stryger ind på anerkendt top 10-liste i Silicon Valley
Acceleratorprogrammet 500 startups afsluttes altid med Demo Day, hvor de deltagende iværksættere pitcher deres idéer foran 500 mulige investorer.
Foto: PR
Virksomheder Af
Indtil for få måneder siden var Hivebeat en platform, der kombinerede studerende på universiteter med de organisationer, der arrangerer events på campus.

Planen var at erobre de amerikanske high schools og colleges. Efter fire måneder i Silicon Valley har de to iværksættere bag skåret de Facebook-lignende features fra, og deres produkt har skiftet målgruppe.

”Det viste sig, at det marked, vi havde valgt at gå efter, var rigtig svært, fordi forskellene mellem det danske og amerikanske marked er meget større, end vi forventede,” forklarer Jonas Bøgh, som sammen med partneren Emil Hagbarth startede Hivebeat, mens de stadig var studerende.

Siden de afsluttede deres marketingkandidater i sommer, har de arbejdet fuldtid med produktet, og i efteråret blev de udvalgt til det prestigefulde acceleratorprogram 500 Startups i Californien.

I acceleratorprogrammet får de spirende virksomheder hver dag inspirationsoplæg fra ansatte hos for eksempel Google eller LinkedIn om alt fra e-mail marketing til råd om, hvordan de optimerer deres fundraising. Samtidig får hver virksomhed til at begynde med 125.000 dollar (850.000 kr.) til at teste deres produkt ude i den virkelige verden.

Facebook kunne det hele

”Der kunne vi se, at de fleste events på et amerikansk campus allerede er støttet af universitetet med de penge, eleverne betaler, når de bliver indskrevet. På den måde var der ikke brug for Hivebeats billetservice,” forklarer Jonas Bøgh.

”Samtidig fandt vi ud af, at Facebook faktisk opfyldte mange af de behov, vi prøvede at dække med vores sociale værktøj. Vi kunne ikke skabe nok værdi, som de ikke allerede gav. Derfor ændrede vi ret hurtigt Hivebeat til at blive et produkt for organisationer til at håndtere medlemmer og events. Vi gik egentlig all-in på 50 pct. af det, produktet var til at starte med, da vi havde været med i programmet i to måneder,” siger han.

Efter fire måneders sparring og arbejde er Hivebeat blevet så lovende et produkt, at Silicon Valley Business Journal netop har placeret dem på en top 10 ud af de 40 deltagende virksomheder.

Erstat excel-arkene


”Det er blandt andet derfor en accelerator er så værdifuld: Man tester en masse ting og finder den idé, der holder,” siger Jonas Bøgh.

Hivebeat er i dag blevet til et medlemsværktøj til mindre og mellemstore organisationer fra gymnasier til yogaklubber, der ikke har råd til at købe et tungt medlemshåndteringssystem. Det findes som webplatform og på app og giver organisationerne mulighed for at holde styr på deres medlemmer og administrere events.

”Mange organisationer bruger stadig excel-ark til at holde styr på deres medlemmer og almindelige bankoverførsler til deres betalinger. I stedet for et automatisk månedligt abonnement har de nogen ansat til manuelt at sidde og indkræve kontingenter eller abonnementer. Derfor kunne vi se, at det kunne gøres lettere hos alle former for organisationer - fra sportsklubber til professionelle erhvervsnetværk eller skoler, som vi oplever rigtig stor interesse fra i dag,” siger han.

Platformen er gratis, men virksomhedens indtjening kommer fra gebyrer på transaktioner, når organisationernes medlemmer overfører kontingenter eller køber billetter til et event via Hivebeat.

Mobilt potentiale

I efteråret havde det nyopstartede Hivebeat 20 organisationer som brugere. Efter virksomheden i december valgte at kigge væk fra universiteter og brede platformen ud til alle typer kunder, bruger 72 organisationer Hivebeat til at holde styr på deres kunder.

”Vores mål er at blive en stor virksomhed, som er the go-to platform for organisationer, store som små. Mange organisationer har ikke bevæget sig over på mobil overhovedet, men der er rigtig mange muligheder for kommunikation mellem organisationer og deres medlemmer på mobile platforme. Så vi regner med at kunne vokse os rigtig store,” forklarer Jonas Bøgh.

Jonas Bøgh og Emil Hagbarth er nu taget hjem til Danmark, inden kontakter og mulige investorer fra acceleratorprogrammet skal udnyttes til for alvor at brede forretningen ud til det amerikanske marked.

”Lige nu er vi taget hjem for at udvikle på produktet og arbejde på vores danske kunder. Så er tanken, at jeg tager derover og arbejder på vores seed-investeringer om nogle måneder, og bagefter åbner vi et amerikansk kontor,” siger Jonas Bøgh.

Hvad mener du - deltag i debatten

Børsen vil rigtig gerne vide, hvad du mener om denne historie. Bidrag gerne med holdninger, gode ideer og konstruktive indspark. Vi ønsker en god og saglig debat. Du kan læse om vores debatregler her.

Med venlig hilsen
Thomas Bernt Henriksen, debatredaktør

Kun for Premium-kunder

Mest læste

π