Heineken vinder andele på nøglemarkeder i Europa
Foto: Scanpix
Virksomheder Af
Hollandske Heineken, der er konkurrent til Carlsberg, har vundet en andel på nøglemarkeder i Europa i januar.

Det skriver finanshuset Morgan Stanley med baggrund i data fra Nielsen.

Heineken øgede sin markedsandel i Storbritannien, da omsætningen steg med 5,3 pct. i de fire uger, der sluttede 30. januar. Markedet voksedes 0,2 pct., mens Heinekens mængder i perioden steg med 11,6 pct.

I Frankrig, der også er et vigtigt marked, steg Heinekens markedsandel en smule, idet omsætningen steg 8,4 pct. på årsbasis mod en markedsvækst på 7,6 pct. i mængder. Omsætningen steg 8,7 pct. mod en markedsvækst på 8,7 pct.

For Carlsbergs vedkommende var der et fald i volumen på 25,9 pct. i de første fire uger af januar på årsbasis. Det skyldes alt overvejende, at den danske bryggers øl ikke længere er at finde på hylderne i supermarkedskæden Tesco. Ifølge Morgan Stanley faldt Carlsbergs omsætning i Storbritannien med 17,5 pct. i januar på årsbasis.

I Frankrig taber Carlsberg - som i Storbritannien - markedsandel. De solgte mængder steg 5,4 pct. i et marked, der så en stigning på 7,6 pct. Omsætningen steg 2,6 pct., hvilket skal sammenholdes med markedets vækst på 8,6 pct.

/ritzau/FINANS

Få gode råd om karriere og ledelse. Bliv ven med Børsen på Linkedin



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Ægtepar vil sælge tøjfirma til ejer af Lagkagehuset

Jysk søskendepars rejsebureau-succes får professionel formand

Analyse: Bitcoins? Nej, fy for den, de er farlige

Løkke vil slå ring om jorden: Vi skal lukke klimahul efter Trump

Det holder aktieanalytikeren øje med onsdag

Mejerigiganten Arla smider bestyrelsesmedlem ud

Efter katastroferegnskab: Fætter BR-ejer fyrer topchef

FSN æder iskomet og lægger i ovnen til globalt sats

Tirsdagens aktier: Genmab og Vestas holdt C20 i kort snor