Genoplivning af Gucci booster fransk luxsus-koncerns salg
Sko fra Guccis forårs- og sommerkollektion 2016.
Foto: Scanpix
Virksomheder Af
Det kan se ud som om, at franske Kering, der står bag mærker som Yves Saint Laurent, Stella McCartney og Puma, har vendt modgang til medgang. Og det er tilsyneladende en genoplivning af luksuskoncernens flagskib Gucci, som giver Kering rygstødet.

Genopstandelsen kommer, efter at Gucci har forsøgt at sætte en stopper for to års faldende omsætning ved at hyre designeren Alessandro Michele. Han har brudt med det italienske mærkes fokus på aftenkjoler og blomsterprint for i stedet at satse på blandt andet accessories.

Og satsningen har tilsyneladende båret frugt. Guccis salg er i hvert fald steget med 4,8 pct. i fjerde kvartal af 2015 til 1,41 mia. euro sammenlignet med tilsvarende kvartal året før. Samtidig slår salgsvæksten analytikernes forventninger, som lød på en stigning på 1,5 pct. ifølge data indsamlet af Bloomberg.

Fremgangen i salget af produkter fra Gucci er ikke mindst imponerende, fordi det sammenlignelige salg faldt med 1,2 pct. måneden før.

Hvor omsætning på Gucci-produkter overgår forventningerne, skuffer Kerings samlede indtjening imidlertid en anelse. Den endte nemlig på 1,65 mia. euro mod ventede 1,66 mia. euro.

Aktierne i Kerings falder med 1 pct. til 158,65 euro på børsen i Paris, der er præget af en generelt sur stemning.

/ritzau/FINANS

Læs også



Hvad mener du - deltag i debatten

Børsen vil rigtig gerne vide, hvad du mener om denne historie. Bidrag gerne med holdninger, gode ideer og konstruktive indspark. Vi ønsker en god og saglig debat. Du kan læse om vores debatregler her.

Med venlig hilsen
Thomas Bernt Henriksen, debatredaktør

Anbefalet



Kun for Premium-kunder

Mest læste