Uber taber 1 mia dollar om året i Kina
Foto: Scanpix
Virksomheder Af
På grund af hård konkurrence med den lokale rival Didi Kuaidi taber Uber mere end 1 mia. dollar, godt 6,7 mia. kr., om året i Kina.

Det skriver Financial Times.

"Vi er profitable i USA, men vi taber over 1 mia. dollar om året i Kina. Vi har en hård konkurrent, der taber penge i hver eneste by, de eksisterer i, men de køber markedsandele op," siger Travis Kalanick, adm. direktør for Uber, ifølge Financial Times til tech-sitet Betakit.

 ravis Kalanick mener, at Ubers afgørende forskel er muligheden for at dække det kinesiske underskud med overskud hentet andre steder, eksempelvis på det amerikanske marked, mens den kinesiske konkurrent tyr til fundraising og subsidier.

"Jeg foretrækker at bygge frem for at fundraise. Men hvis jeg ikke deltager i fundraising-bonanza'et bliver jeg klemt ud af andre, der køber deres markedsandele," siger Travis Kalanick ifølge Financial Times.

Uber har rejst mere end 10 mia. dollar til dato.

Didi Kuaidi har afvist Ubers kommentarer om selskabets finansielle forhold som usande og hævder at gå i nul i mere end halvdelen af de 400 kinesiske byer, selskabet opererer i. Selskabet har desuden investeret i Ubers rivaler andre steder i verden, eksempelvis Lyft i USA.

Ubers kinesiske satsning understreges af ambitionen om at være til stede i dobbelt så mange byer som nu ved udgangen af 2016, og dermed nå op på knap 100 byer.

/ritzau/FINANS

Få gode råd om karriere og ledelse. Bliv ven med Børsen på Linkedin



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


USA: Apples nye Iphone gav en aktielussing

Robert Uggla: "A.P. Møller Holding er på mange måder en startup"

Jyske Bank: Yellen skubber mindre bag på USAs vækstdollargrin

Meget mindre told: Maersk og Coloplast øjner vækst i Canada

Sjusk i tyske love rammer Vestas' salg

Udenfor citat: Husk Anders Dams bitcoin-advarsel

Nykredit tror først på renteforhøjelser efter nytår

Pensionskasse i klemme: Frøer og politik bremser boligplan på Amager

Novo ser stort potentiale for supersællert på megamarkedet Kina