Frankrigs flygigant er tilbage i plus efter års tab
Foto: Scanpix
Virksomheder Af
Der er grund til at glæde sig nord for Paris, hvor det gamle og hæderkronede flyselskab Air France-KLM har hovedkvarter. 2015 bød nemlig på et pænt plus, og det er ikke noget, man har været vant til.

Finanskrisen ramte Air France-KLM hårdt, ligesom det ramte en stribe andre af de gamle flyselskaber. Omkostningerne var alt for høje, selskaberne for ineffektive og konkurrencen fra lavprisselskaber hård.

 Det har ført til, at Air France-KLM fra 2009 til 2014 samlet tabte små 4,8 mia. euro, omkring 35 mia. kr. Men i 2015 viser regnskabet et nettoresultat på 127 mio. euro, hvilket er det første plus på bundlinjen siden 2009.

Overskuddet er godt hjulpet af de faldende oliepriser, men Air France-KLM er også blevet mere effektive. Derudover tjener Air France-KLM flere penge på vedligeholdelse af fly, mens deres lavprisselskab Transavia har haft over 10 mio. passagerer.

"På trods af den positive udvikling for branchen udløst af de lave oliepriser, vil vi ikke slække på vores ambition om at forbedre vores konkurrencedygtighed, mens den økonomiske og geopolitiske usikkerhed er stor," skriver adm. direktør Alexandre de Juniac i en pressemeddelelse.

Air France-KLM har nedbragt de gennemsnitlige omkostninger per passager i fire år i træk ifølge regnskabet.

På den negative side har Air France-KLM oplevet en faldende aktivitet ind og ud ad Brasilien og Japan.

Og så kostede terrorangrebet i Paris i November selskabet 120 millioner euro grundet de øgede sikkerhedsforanstaltninger.

/ritzau/

  

Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


"Det kan blive det nye Genmab"

Svensk kundestorm mod Nordeas flytteplaner

Danish Crown runder 30 mia. kr. og sætter rekord

Han forudså aktieopturen - sådan ser han markedet nu

Tronskifte: Elbiler slår benzinbiler på prisen om otte år

Aktier: Pandora bliver sendt ned efter svage tal fra USA

Novo hvirvles ind i ny retssag i USA

Iskold skulder fra Merkel til Trump: Vi kan ikke længere regne med jer

Nyt russisk super-fly skal pille Airbus og Boeing ned fra skyerne