Inbev vil holde fast i kinesisk øl efter storfusion
AB Inbev har med mærker om Budweiser og Harbin en markedsandel på 18 pct. i Kina. Snow har 30 pct.
Foto: Scanpix
Virksomheder Af
Mens Anheuser-Busch Inbev er ved at sælge flere ølmærker, så vil verdens største bryggeri angiveligt holde fast i det kinesiske mærke Snow efter fusionen med Sabmiller, siger kilder til Dow Jones Business News.

Oplysningen kommer ifølge netmediet bag på flere analytikere, der havde forventet, at AB Inbev ville være tvunget til at skaffe sig af med Sabmillers andel af Snow - verdens bedst sælgende øl målt på volumen - for at sikre sig de kinesiske myndigheders ja til at overtage Sabmiller.

Det bliver dog ikke nemt at holde på forretningen, skriver Dow Jones. China Resources har nemlig forkøbsret på Snow og har hyret rådgivere til at se på købet.

Sabmiller ejer 49 pct. af Snow.

Snow-mærket bliver primært solgt i Kina og er vokset stærkt som følge af kinesernes ølforbrug, der på 25 år er steget til et gennemsnit på 45 liter fra 7 liter.

AB Inbev har med mærker om Budweiser og Harbin en markedsandel på 18 pct. i Kina. Snow har 30 pct.

Mens AB Inbev altså angiveligt ønsker at holde fast i Snow, er mærker som Grolsch og Peroni på vej ud af virksomheden efter fusionen mellem de to bryggerigiganter.

/ritzau/FINANS

Få gode råd om karriere og ledelse. Bliv ven med Børsen på Linkedin



Andre læser dette lige nu


Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Aktier: Vestas og ISS får klø fra start - GN stryger til tops

Vestas-analytiker: Det mest bekymrende i regnskabet er de lave priser

Totalkredit rammer milliardoverskud - bidragsindtægter skæpper godt i kassen

Vestas skuffer: Både omsætning og indtjening dykker

Nets-direktør: Vi er glade for den store interesse i at opkøbe os

GN Audio-direktør: Her er grunden til den store vækst

Nykredit skovler milliarder ind: "Bedste resultat hidtil"

Nyt Novo-præparat spås store muligheder

GN med stærkt regnskab for andet kvartal: Kan give kurshop på 5 pct