Virksomheder Af
2015 var et hårdt år for de selskaber, der lever af at udleje containerskibe til rederierne. Samlet set mistede de syv børsnoterede containerskibs-udlejnings-firmaer 48 pct. af deres markedsværdi sidste år, i takt med at indtjeningen blev ramt af markante ratefald og et dyk i skibenes værdi ved videresalg.

Det skriver branchemediet Alphaliner.

Værst gik det ud over Box Ships, der har Michael Bodouroglou i spidsen, som kunne noteret et fald i selskabets aktier på 81 pct. over de seneste 12 måneder.

Selskabets ni containerskibe opererer med de nuværende rater for mellem 5500 dollar og 7500 dollar per dag.

"Sådanne rater dækker knap udgifterne til operationen af fartøjet, og de er utilstrækkelige til at betale nogen kapitalomkostninger," skriver Alphaliner.

Også andre selskaber i branchen står over for samme udfordringer med lave rater, og næsten samtlige selskaber vil se en signifikant mængde af skibe blive returneret fra leje i 2016, spår branchemediet.

"Deres forfatning bliver værre af en tung eksponering over for skrantende panamaxes, et skibssegment som står over for dystre muligheder, og som ventes at falde signifikant dette år," skriver Alphaliner.

Panamax-skibe udgør over 36 pct. af flåden hos de syv børsnoterede containerskibs-udlejnings-selskaber. Mest udsat er Rickmers Maritime Trust, hvis flåde kun udgøres af Panamax-skibe, oplyser branchemediet.

/ritzau/FINANS

Børsen anbefaler



Forsiden lige nu


Danske Bank-chef advarer mod ny svindelbølge

Vestas-topchef åbner for at sælge både sol og batterier

Analyse: Helikopterdronnings nedtur bid for bid

Salget af charterrejser brager frem

Nordea: Over 50 pct chance for flytning

MT Højgaard går glip af enorm profit på Thulebasen

Finansgigant: Yellen fejler - vi er kun ét chok væk fra deflationsfælden

Løkke: Danske virksomheder kan score guld på ny forsvarsfond

Det holder chefstrategen øje med fredag