Virksomheder Af
A.P. Møller-Mærsks containerrederi, Maersk Line, og dets rivaler kunne i sidste uge notere nogenlunde succes med de varslede rateforhøjelser på de tunge ruter mellem Asien og Europa.

Således steg spotpriserne på fragt af en tyvefodscontainer (teu) mellem Asien og Europa med 659 dollar til samlet 1232 dollar per teu i sidste uge, viser en opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange.

Dermed ser godt halvdelen af den varslede ratestigning på 1200 dollar per teu fra blandt andet Maersk Line og tyske Hapag-Lloyd ud til at være slået igennem, og det var hårdt tiltrængt, lyder vurderingen fra Nordea.

Efter stigningen bliver næste vigtige pejlemærke på fredag, hvor det vil vise sig, hvor meget af ratestigningen, der hænger ved. Flere gange i løbet af 2015 lykkedes verdens største containerrederier nemlig med at løfte raterne kortvarigt, hvorefter de hurtigt dykkede ned igen.

"Det er godt nyt, men de seneste gange er raterne hurtigt faldet tilbage igen. Med ventet øget aktivitet op til det kinesiske nytår 8. februar bør raterne dog understøttes, hvilket vil være positivt for aktien, som er yderst billigt prissat," skriver Jesper Bamberger, der er senioraktiespecialist hos Nordea, i en kommentar mandag morgen.

Det samlede rateindeks fra Shanghai Shipping Exchange, det såkaldte Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), hvori Asien/Europa-ruterne vejer 20 pct., steg med 71,3 pct. til 836,96 i sidste uge.

/ritzau/FINANS

Børsen anbefaler



To aktier som skal fortsætte op

Sponsoreret af
Investtech

Forsiden lige nu


Esbjerg-firma klemt i Putin og Trumps gasopgør

Storbanker i USA: Store markedsfald på vej

Vestager giver Google gigasmæk: Største bøde nogensinde

Stadil skrinlægger planer om salg af Hummels guldæg

Jagt på it-ansatte skaber frygt for lønkrig

Efter fiasko: Rigmandsfamilie i dyb krise med livsværk

Sløjt nøgletal spreder nervøsitet på amerikansk aktiemarked

Niels Lunde: De er erhvervslivets nye magthavere

Kvinders formuer stiger mest - nu vil Danske Bank have fat i dem