Virksomheder Af
A.P. Møller-Mærsks containerrederi, Maersk Line, og dets rivaler kunne i sidste uge notere nogenlunde succes med de varslede rateforhøjelser på de tunge ruter mellem Asien og Europa.

Således steg spotpriserne på fragt af en tyvefodscontainer (teu) mellem Asien og Europa med 659 dollar til samlet 1232 dollar per teu i sidste uge, viser en opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange.

Dermed ser godt halvdelen af den varslede ratestigning på 1200 dollar per teu fra blandt andet Maersk Line og tyske Hapag-Lloyd ud til at være slået igennem, og det var hårdt tiltrængt, lyder vurderingen fra Nordea.

Efter stigningen bliver næste vigtige pejlemærke på fredag, hvor det vil vise sig, hvor meget af ratestigningen, der hænger ved. Flere gange i løbet af 2015 lykkedes verdens største containerrederier nemlig med at løfte raterne kortvarigt, hvorefter de hurtigt dykkede ned igen.

"Det er godt nyt, men de seneste gange er raterne hurtigt faldet tilbage igen. Med ventet øget aktivitet op til det kinesiske nytår 8. februar bør raterne dog understøttes, hvilket vil være positivt for aktien, som er yderst billigt prissat," skriver Jesper Bamberger, der er senioraktiespecialist hos Nordea, i en kommentar mandag morgen.

Det samlede rateindeks fra Shanghai Shipping Exchange, det såkaldte Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), hvori Asien/Europa-ruterne vejer 20 pct., steg med 71,3 pct. til 836,96 i sidste uge.

/ritzau/FINANS

Anbefalet



Forsiden lige nu


Danske Bank sikrede fem på stribe for C20 Cap

Nummer fire ved fransk valg afviser at bakke op om Macron

Trump vil bore efter olie og gas i havet

Mistanke om gæring: Coop trækker 12 ton ketchup tilbage

Det gik du glip af: Danske Bank-aktien tæt på niveau fra 2007 - kan den fortsætte?

Banker røg i begge retninger i europæiske markeder

ISS gennemfører køb af amerikansk cateringfirma

Trumps vækstdebut er en kæmpefuser: Værste bnp-tal i USA i tre år

Novo Nordisk slår Nets som mest stigende aktie i april