Rate-mareridt fortsætter for Mærsk
Indtjeningen i containertransportfirmaet Maersk Line rammes af historisk lave rater.
Foto: Magnus Møller
Virksomheder Af
Priserne for containerfragt på de syv verdenshave oplevede et voldsomt fald i denne uge, og fragtraterne nåede dermed et nyt historisk lavpunkt. Særligt de for Maersk Line så vigtige farter mellem Asien og Nordeuropa trækker ned.

Ugens opgørelse over SCFI-indekset fra Shanghai Shipping Exchange viste fredag et fald på hele 9 pct., og indekset, der viser spotpriserne på containerfragt på 15 forskellige ruter fra Shanghai til resten af verden, nåede dermed helt ned i 721,61 - det laveste niveau nogensinde.

Indekset oplevede i sidste uge ellers en lille opblomstring med en stigning på 3,8 pct., men det var efter seks uger med uafbrudt tilbagegang. Og faldet er altså nu vendt tilbage med stor styrke og understreger en i øjeblikket dårlig forhandlingsposition for containerrederierne over for kunderne.

Denne uges fald kan i høj grad tilskrives ruten mellem Asien og Nordeuropa, hvor raterne i denne uge dykkede 14,4 pct. til det historiske lavpunkt på 399 doller per teu. Det er ellevte uge i træk med ratefald på Asien-Nordeuropa, som i den periode samlet er faldet 65 pct.

Problemet er grundlæggende et misforhold mellem udbudt kapacitet og efterspørgsel.

"I sådan et marked vil rederierne fortsat underbyde hinanden for at fylde deres skibe, indtil de rammer tabsgivende niveauer, hvor ingen (fornuftige) rederier går lavere, med mindre det er i håbet om at vinde markedsandele - en uholdbar idé, siden kunder skaffet ved at underbyde sjældent er særligt loyale," skrev analysefirmaet Seaintel for nylig.

/ritzau/FINANS

Læs også



Anbefalet



Kun for Premium-kunder